Na dva tisíce Ukrajinců už navštívilo brněnské centrum, které válečným uprchlíkům nabízí lékařskou pomoc. Podle Společnosti Podané ruce, jež místo provozuje, je mezi Ukrajinci nízká proočkovanost proti koronaviru. Důvodem jsou silné dezinformace nabírající až pohádkových rozměrů.
Přes den funguje v budově brněnského Janáčkova divadla očkovací centrum. Večer se prostory mění v poradenské zdravotní středisko, v němž nacházejí pomoc ukrajinští uprchlíci. Pracovníci jsou k dispozici zejména pro Ukrajince, kteří se v českém prostředí těžko orientují. Kromě lékaře, pediatra a gynekologa slouží v centru také sociální pracovníci.
Nejčastěji přicházejí pacienti s respiračními infekcemi a problémy, které běžně řeší česká populace u svých lékařů. Kromě ošetření mohou využít také možnosti vakcinace proti koronaviru. Podle ředitele Společnosti Podané ruce Jindřicha Vobořila ale není zájem uprchlíků velký. „Intenzivně se mezi nimi šíří dezinformace, které jsou výrazně silnější než ty v České republice. Kolikrát jde až o pohádkové věci. Věří například tomu, že jim po očkování naroste ocas,“ vysvětlil ředitel.
I kvůli obavám z následků očkování je proočkované pouze nízké procento uprchlíků. „Zhruba třicet procent Ukrajinců, kteří k nám přicházejí, má za sebou první, maximálně druhou dávku očkování proti koronaviru,“ řekl Drbně ředitel výzkumu a vzdělávání Společnosti Podané ruce Viktor Mravčík s tím, že se neziskovka snaží předat Ukrajincům objektivní informace o vakcínách.
Za tři hodiny denního provozu využije služeb zdravotníků zhruba dvacet Ukrajinců, kteří mají k dispozici čekárnu s dětským koutkem i oddělené „kabinky“, v nichž ordinují lékaři. „U pacientů se střídáme, jak to jde. Pokud jsme schopni poskytnout pomoc, tak to vždy uděláme. Většinou předepisujeme léky na akutní a chronické potíže. V jiných případech odešleme pacienty na speciální vyšetření do nemocnic,“ svěřila se Drbně jedna z lékařek centra Bohéma.
Práce s uprchlíky je podle ní složitější, a to především kvůli jazykové bariéře. „S komunikací nám pomáhají medici, kteří hovoří rusky a ukrajinsky. Domluva je složitější. Mnohdy nemáme k dispozici zdravotnickou dokumentaci, a tak se musíme na všechny podrobnosti vyptat. Jindy zase dlouze pročítáme nálezy, se kterými nám pomáhají překladatelky,“ vysvětlila lékařka.
Poradenské centrum je v provozu od března a až do října získávalo peníze na provoz od Brna. Podle Vobořila jedná nyní neziskovka s vedením města o prodloužení spolupráce i na další měsíce. „Chtěli bychom projekt udržet do konce příštího jara, záleží na vývoji situace a zájmu pacientů,“ uvedl.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.