Brněnské Centrum společného zájmu podporuje romské děti. Motivuje je k pokračování ve studiu

Autoři | Foto Pixabay.com

Brněnské Centrum společného zájmu se prostřednictvím neformálního doučování snaží motivovat romské děti, aby ve vzdělávání nepřestávaly po ukončení povinné školní docházky. Cílí také na jejich rodiče, aby své děti podporovali a vytvářeli jim vhodné zázemí. Projekt je podpořený z evropských fondů z Operačního programu Jan Amos Komenský. Spolu s ním dalších devět projektů představuje putovní výstava ministerstva školství, která je nově na Moravském náměstí v Brně.

Centrum společného zájmu spolupracuje se základními školami, jejichž prostřednictvím se spojilo s rodiči, jimž projekt motivace romských děti skrze neformální vzdělávání představilo. „Část rodičů to přivítala, ale někteří to rovnou odmítají. Snažíme se jim vysvětlit, že nám nejde o to, aby všechny děti najednou měly jedničky a studovaly vysoké školy. Jde o změnu myšlení, protože Romové jsou často odmala přesvědčeni, že po základní škole skončí na úřadu práce a práci nikdy mít nebudou,“ řekla novinářům místopředsedkyně organizace Zuzana Ščuková Ščuková.

Problém se prohlubuje ve chvíli, kdy někdo z rodiny vzdělání získal, ale pak třeba kvůli předsudkům práci nenašel. „Chceme, aby uvěřili, že i když to mohou mít těžší, vyplatí se studovat a vyučit se aspoň něčemu,“ sdělila.

Tříletý projekt začal loni v listopadu, doučování až letos. Nyní se ho v Brně účastní tři skupiny po pěti dětech, které se scházejí jednou až dvakrát týdně. Nejčastěji se věnuji českému jazyku a matematice, doučující ale může pomoct i s jinými předměty. Dotace na jedno dítě je na 16 hodin, byť podle Ščukové ji často překročí. „A i to je pořád málo. Míváme setkání s rodiči, kde jim ukazujeme, jak oni mají podporovat a motivovat svoje děti i po ukončení projektu,“ dodala.

Co se však týče vzdělávání v domácích podmínkách, vnímá velký problém v materiálním zázemí. Pokud děti žijí na ubytovnách, v azylových domech, či v malém bytě ve větším počtu lidí, je pro ně složité se na učení soustředit.

Program Jan Amos Komenský podpořil od roku 2021 přes 12.100 projektů za 69 miliard korun, které přispívají ke zkvalitnění vzdělávání a vytvářejí podmínky pro špičkový výzkum s mezinárodním přesahem. Výstava přibližuje deset z nich. Kromě doučování romské mládeže třeba projekt na podporu profesního růstu skautských vedoucích nebo výzkumný projekt týkající se vývoje nanomateriálů nové generace.

Hodnocení článku je 60 %. Ohodnoť článek i Ty!

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky vzdělávání, děti, stigmatizace, Brno

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.