Odborníci z Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně vytvořili nové vysvědčení pro základní školy, kde vyučující žáky hodnotí slovně podle předem stanovených kritérií. Zaměřuje se na silné stránky žáka a jeho pokroky, prostor v něm má také sebehodnocení. Učitelé mohou udělit i známku, není ale tím nejdůležitějším.
Nové vysvědčení vyvíjela univerzita tři roky, pomáhali jí s tím vyučující z několika základních škol, kde již mají se slovním hodnocením zkušenost.
„Spolu s žáky, rodiči a učiteli jsme jej ověřovali ve třech verzích. Analyzovali jsme vysvědčení u zahraničních vyspělých zemí i výzkumy, kde se rodiče vyjadřovali k vysvědčení,“ uvedla vedoucí projektu Jana Kratochvílová.
Vysvědčení by mělo změnit také vztah žáků a učitelů, a tím i výuku. „Snahou je, aby žáky podporovalo v učení, vedlo je k větší zodpovědnosti za své učení, ne bylo něčím, co na konci roku vloží do šuplíku,“ dodala Kratochvílová.
Dosavadní vysvědčení je podle fakulty neúplné a neodráží dovednosti a schopnosti žáků. Děti na různých školách mohou mít stejné znalosti, ale známky se až o tři stupně liší. Nový model vysvědčení má pevnou kostru, konkrétní kritéria, ale zároveň dodává komplexní obraz o dítěti a je systematické.
„Ministerstvo školství chce, aby školy tento typ vysvědčení mohly rozdávat už na závěr letošního školního roku,“ sdělil ředitel odboru předškolního a základního vzdělávání ministerstva Michal Černý.
Vysvědčení má šest stran. Druhá strana se věnuje chování, a to jak ve vztahu k sobě, tak k druhým. Učitelé se vyjadřují třeba k tomu, zda žák dodržuje pravidla nebo zda rozezná nevhodné chování. Následují jednotlivé předměty, kde třeba u českého jazyka je jedním z kritérií používání pravopisu a dalším čtení s porozuměním.
„Je prostor i na známku, ale pod vlivem celkového pohledu na žáka. Poslední strana je určená pro sebehodnocení, což je dovednost, která se musí u dětí vést,“ poznamenala Kratochvílová.
Do přípravy vysvědčení se zapojilo deset základních škol a jejich vyučující. „Hledali jsme nový typ vysvědčení, který by odpovídal současné době a poskytoval ucelenou a přehlednou informaci o učení žáka. Hodnotíme kolem třiceti let slovně, na vysvědčení jsme psali dopisy,“ řekla ředitelka ZŠ a MŠ Ivančice-Řeznovice Karla Černá.