Ve čtvrtek 26. března se uskuteční taktické cvičení Blackout JMK 2015. Jeho hlavním cílem je procvičit a sladit činnost orgánů krizového řízení, složek IZS kraje a dalších zapojených subjektů při vzniku krizové situace – dlouhodobém výpadku elektrické energie velkého rozsahu.
Půjde o největší cvičení složek IZS nejen u nás, ale i v České republice za posledních několik let.
„Obyvatelé jižní Moravy poznají cvičení pouze tak, že ve čtvrtek najdou v denním tisku jednostránkový inzerát, kde jsou popsány všechny postupy, jak se chovat, kdyby k blackoutu skutečně došlo. Velmi doporučuji si tento inzerát schovat a mít ho doma k dispozici, kdyby náhodou takovýto blackout někdy skutečně nastal,“ řekl ke cvičení hejtman Jihomoravského kraje Michal Hašek.
Jak dodal, jediným místem, kterého se cvičení skutečně dotkne, budou tři křižovatky v Brně (Koliště x Cejl, Koliště x Milady Horákové, Koliště x Bratislavská ), kde řízení namísto semaforů převezmou dopravní policisté.
Na cvičení se důkladně připravuje i Dopravní podnik města Brna. Vzhledem k tomu, že jeho vozový park tvoří ze dvou třetin vozidla poháněná právě elektrickou energií, musí být na tento krizový scénář připravené i všechny složky tohoto největšího dopravce v kraji.
„Po celém městě máme celkem 28 měníren, které nepřetržitě sleduje náš energetický dispečink. Někdy může dojít k poruše na jedné z měníren, ale pokud by vykazovalo poruchu najednou více měníren, bude hned jasné, že se jedná o závažný problém,“ uvedl generální ředitel DPMB Miloš Havránek.
Součástí krizového plánu je například vysvobození osob z výtahů v areálech DPMB. Režim dopravy postupně přejde na noční autobusový provoz. V pohotovosti musí být také odtahová vozidla pro vyklizení křižovatek a dalších míst, kde by mohly uvíznout tramvaje a trolejbusy.
„Ve čtvrtek musíme prokázat, že máme provozuschopnou veškerou techniku, která by v případě blackoutu byla potřebná. Krizový štáb musí bezchybně komunikovat, rozhodovat a zadávat úkoly,“ konstatoval Havránek.
V plánu je zahrnuta jak těžká technika, záložní agregáty nebo mobilní rolovací plošina. Plán počítá ale i se zdánlivými banalitami jako je dostatek potravin pro řidiče odstavených vozidel nebo zajištění minibusu pro svážení těchto řidičů.
„Jsme rádi, že se cvičení blackout koná, protože teoreticky prověří naši praktickou připravenost,“ dodal Havránek.
Foto: Jiří Prýgl
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.