V Brně letos bude druhý ročník, první ostrý, neziskového projektu sdílení kol Rekola. Lidé, kteří se zaregistrují do systému a zaplatí roční či měsíční poplatek, si mohou na vybraných místech kolo půjčit. Letos bude v Brně k dispozici 20 kol, která jsou ve výrazně lepším technickém stavu, řekla na tiskové konferenci manažerka projektu Anna Bromová. Rekola fungují také v Praze, Olomouci, Hradci Králové a Pardubicích a registrovaní si je mohou půjčovat ve všech městech.
Projekt funguje jako neziskový a nízkonákladový. Skupina nadšenců renovovala starší kola, které lze snadno odlišit díky jejich růžové barvě a zeleným blatníkům. "Loni si uživatelé stěžovali, že některým fungují hůř brzdy či přehazovačka, proto jsme je důkladně opravili, aby byla v bezvadném stavu," uvedla Bromová.
Kola se půjčují pomocí SMS, na internetu, ale nejčastěji pomocí mobilní aplikace. Na mapě se zobrazí aktuální poloha kola a uživatel dostane kód, kterým je kolo zamčené. "Může ho mít až 24 hodin, ale apelujeme na to, aby to bylo kratší dobu, přeci jen jde o sdílení," řekla Bromová. Letos si lze kolo půjčit v pěti zónách, v centru, na Veveří, do něhož spadá například Moravská zemská knihovna, bazén za Lužánkami či Kraví hora, dále v Industře v Černovicích a v Impact Hubu, který je na půli cesty mezi centrem a Industrou. Od příštího týdne bude pět kol k půjčení i v Technologickém parku. "Získali jsme zde podporu Vysokého učení technického," řekla Bromová. Za rok uživatel zaplatí 700 korun, za měsíc 150 korun.
Projekt Rekola nemá žádné oficiální stojany, kolo lze tedy odstavit kdekoliv ve vymezených zónách. "Snažíme se však o osvětu a nabádáme uživatele, aby kola nechávali ve stojanech, na viditelných místech, tam, kde jsou kamery a aby je nepřivazovali ke značkám, protože se to nesmí. Stejně tak je nabádáme, aby nejezdili přes centrum. V květnu už se ale snad otevře i cyklistům," řekla Bromová.
Nabídka kol je pestrá, lze si půjčit dámské či pánské kolo, silničku či kolo se širšími plášti, na některých jsou košíky. "V aplikaci lze nalézt vlastnosti kola, postupně bude díky QR kódu na každém kole možné vložit hodnocení kola do diskuse a díky grantu od Vodafonu vyvíjíme novou aplikaci, kde bude možné si vyfiltrovat kola podle požadovaného typu. Také je přes ni možné nahlásit závadu," uvedla Bromová. Jednou z nevýhod může být pevná poloha sedadla.
Loni se do projektu registrovalo ve čtyřech městech 600 uživatelů, letos očekávají organizátoři nárůst díky novým místům. Projekt Rekola předběhl snahy města o systém sdílení kol, který začala intenzivněji řešit až současná koalice. Jeho spuštění však přichází v úvahu nejdříve v roce 2017.
Zdroj: ČTK
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.