Důvěra v tuzemskou ekonomiku již potřetí za sebou vzrostla. Ukázal to říjnový konjunkturální průzkum Českého statistického úřadu. To je pozitivní zpráva. I když ne všechna odvětví pozitivní sentiment sdílejí stejnou měrou, meziroční vývoj ukazuje jednoznačně zdvižený palec...
Již jsme si jednou vysvětlovali, proč se vyplatí konjukturální průzkumy sledovat. Představují totiž velmi zajímavý nástroj, který reflektuje očekávání těch, jež o ekonomice vždycky vědí nejvíce – nejsou to politici, úředníci ani akademici (i když to rádi a často tvrdíme), ale skuteční podnikatelé pohybující se ve skutečných tržních podmínkách, komunikující se skutečnými zákazníky a uzavírající skutečné kontrakty. A právě ti i v říjnovém průzkumu Indikátor ekonomického sentimentu celkově vyjádřili pozitivní očekávání.
Celková důvěra v ekonomiku se meziměsíčně zvýšila o 0,4 bodu na úroveň 94,1. Na tomto růstu měla zásluhu především dramaticky rostoucí důvěra spotřebitelů a také růst důvěry subjektů zabývajících se obchodem. Naopak negativně vidí blízkou budoucnost ve svém odvětví manažeři stavebních firem, mírně také subjekty z odvětví služeb a v průmyslu. V průmyslu je průměrná uváděná doba zajištěných zakázek necelých 7 měsíců, přičemž je zde ovšem prognózována mírně nižší výrobní aktivita podniků a tedy i záměr nezvyšovat zaměstnanost. U služeb je sice vývoj aktuální poptávky velmi pozitivní, ale očekávání poskytovatelů služeb na příští tři měsíce předvánočních prodejů nejsou zcela optimistické.
Větší vypovídací hodnotu než meziměsíční poklesy nebo růsty o pár desetin bodu může mít meziroční srovnání. A to jasně hovoří v pozitivních konturách. Veškeré sledované hodnoty z října 2014 jsou meziročně signifikantně vyšší než ve stejném měsíci loňského roku. Ukazuje to následující obrázek. Největší meziroční růst generuje důvěra podnikatelů ve stavebnictví, které dostalo v období krize tvrdý zásah od soukromého i veřejného sektoru. V něm se důvěra zvýšila z hodnoty 53,4 na 71,2 (připomeňme, že hodnota 100 je hodnotou z roku 2005). Je také patrné, že u spotřebitelů – poprvé od roku 2008 – důvěra spotřebitelů přesáhla hodnotu 100, tedy spotřebitelskou důvěru před devíti lety. K magické „stovce“ se pomalu přibližují i z obchodu a průmyslu.
Příští měsíc se na data o ekonomickém sentimentu určitě znovu podíváme.
Graf: Ekonomický sentiment v České republice
Zdroj dat: ČSÚ
Napsal: Aleš Rod
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.