Mladí z jižní Moravy nejeví zájem pomáhat svému okolí a raději sedí u počítače nebo navštěvují kavárny a bary – právě to si myslí jejich krajané starší 30 let. Ukazují to výsledky průzkumu agentury Ipsos pro Nadaci O2, který si nechala zpracovat u příležitosti 15. výročí své existence. Z odpovědí mladých lidí však vyplývá, že jim jejich okolí lhostejné není. Aktivně se do dobrovolnických činností zapojuje 44 % dotázaných, dalších 44 % mladých lidí by rádo pomáhalo, ale neví jak. Právě jim mohou jako inspirace sloužit projekty, které v kraji Nadace O2 podpořila – například filmový festival pro neslyšící Deafland nebo založení centra krizové připravenosti.
Mladí lidé se setkávají s velkou nedůvěrou a nepochopením ze strany svých rodičů a prarodičů. Celorepublikový průzkum ukázal, že si 43 % lidí nad 30 let myslí, že se dnešní mladá generace zajímá jen o své vlastní pohodlí, nezištně pro druhé nic neudělá, a sama by chtěla mít vše hned a nejlépe zadarmo. Dalších 52 % starších respondentů sice věří, že se mladí výjimečně do dobročinných projektů zapojují, jsou ale motivováni výhradně osobním prospěchem. Pouhých 5 % starších lidí se domnívá, že je mladá generace aktivní a do veřejně prospěšných činností se zapojuje dobrovolně a nezištně. Na jihu Moravy nejsou k mladým o mnoho důvěřivější, než je celorepublikový průměr. Pouhých 11 % místních nad 30 let si myslí, že by dnešní mládež nezištně komunitě pomohla.
Aktivity cenra krizové připravenosti, zdroj: Nadace 02
Že mladí lidé nejsou ochotni nezištně a zadarmo pro své okolí cokoliv udělat si myslí celých 33 % respondentů z Jihomoravského kraje. Dalších 56 % se domnívá, že mladí pomáhají jen tehdy, když jim to přinese vlastní prospěch. Podle drtivé většiny dotázaných by se mládež nejraději celý den věnovala počítači a sociálním sítím (78 %) nebo navštěvovala kavárny, bary či restaurace (19 %). Celých 92 % dotázaných lidí do 29 let přitom uvedlo, že již pomohlo nebo by chtělo pomoci svému okolí – ať už jde o zvelebování veřejného prostoru nebo podporu vybrané skupiny osob (děti, seniory, handicapované či jiné skupiny nebo menšiny).
Brněnská mšstská hra Stínadla tudy, zdroj: Nadace 02
Zrealizovat veřejně prospěšný projekt mladým lidem pomáhá Nadace O2 prostřednictvím svého programu SmartUp. Přihlásit se do něj se svým nápadem může každý ve věku od 15 do 29 let. „Realizátoři podpořených projektů od nás získají nejen finanční, ale především vzdělávací podporu formou neformálních workshopů a školení. Dalším přínosem jsou zajímavé kontakty, které v průběhu spolupráce mohou získat,“ vysvětluje Anna Kačabová, ředitelka Nadace O2 a dodává: „Rok od roku se hlásí stále více projektů, z čehož máme upřímnou radost. Mladí lidé mají spoustu skvělých nápadů, jak pomoci ve svém okolí a mnohdy dokáží opravdu velké věci.“
Vybrané projekty Nadace O2 podpoří částkou až do výše 190 000 Kč. Nic z toho ale nemůže být použito jako finanční odměna pro autora. Jestliže je projekt výdělečný, musí realizátoři získané finance znovu vložit do projektu, anebo je předat vybrané neziskové organizaci.
Ceny filmového festivalu Deafland, zdroj: Nadace 02
V Jihomoravském kraji Nadace O2 za 15 let své existence podpořila celkem 102 projektů v rámci programů SmartUp a již ukončeného Think Big. „Jedním z velmi úspěšných a přínosných projektů bylo například založení centra krizové přípravy, kde se veřejnost učí zvládat situace tváří v tvář reálnému nebezpečí,“ popisuje Anna Kačabová. Deafland, festival amatérských filmů neslyšících, se zase snaží pomocí filmové tvorby bořit předsudky a hranice mezi světem slyšících a neslyšících. Projekt byl dokonce nominován na cenu Gratias Tibi udělovanou organizací Člověk v tísni.
Filmový festival Deafland, zdroj: Nadace 02
Další projekty, které Nadace O2 podpořila v Jihomoravském kraji i v celé republice v rámci programu SmartUp, jsou k dispozici zde. Kromě neformálních týmů mladých lidí Nadace O2 podpořila i některé jihomoravské veřejně prospěšné organizace v rámci interního grantového programu. Mezi podpořenými byla například organizace Debra, pomáhající lidem s nemocí motýlích křídel.
Děti, jimž pomáhá nadace Debra, zdroj: Nadace 02
Sběr dat byl realizován prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos v březnu roku 2017 mezi 630 respondenty v České republice. Respondenti byli dle věku rozřazeni do dvou skupin – do 29 let a nad 30 let. Každá skupina následně odpovídala na jiný soubor uzavřených i otevřených otázek.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.