Brněnští zastupitelé mají rozhodnout o tom, zda město začne připravovat zcela nový územní plán nebo se vrátí ke konceptu plánu, jehož pořizování se zastavilo v roce 2012 kvůli zrušeným zásadám územního rozvoje kraje. Některé spolky se postavily proti možnosti návratu ke staršímu konceptu a požadují vypracování nového.
V programovém prohlášení koalice je tvorba plánu nového. Vedení města o problému diskutuje i s dotčenými správními orgány, řekl náměstek primátora Martin Ander (SZ). Problematika byla na programu úterního zastupitelstva. Bod je však stažený, protože podle Andera je potřeba ještě vyřešit řada věcí.
K organizaci Nesehnutí se připojilo také Hnutí Duha. Starší koncept územního plánu se jim nelíbí obsahově, zároveň upozorňují na nesoulad konceptu s loni schválenými zásadami územního rozvoje. Upozorňují na to, že koncept je prakticky hotový a jeho úprava dle současných požadavků může být komplikovanější a dokonce dražší než tvorba plánu nového.
Ander, který má územní plánování na starosti, si dal zpracovat právní posudky od čtyř právních kanceláří. Všechny doporučují opuštění konceptu a vytvoření plánu nového. Město jej nutně ke svému rozvoji potřebuje, protože současný plán je z roku 1994 a neodpovídá potřebám. Usilovně se také proto pracuje na souboru aktualizací, které mají odblokovat omezenou možnost výstavby domů či různých veřejných staveb.
Dlouhodobě je zřejmé, že se nepodaří územní plán vydat do roku 2020, jak to požaduje stavební zákon. Podobný problém má i Praha a některá jiná města. Proto poslanci projednávají novelizaci, která by termín o dva až tři roky prodloužila. „To je jeden z důvodů, proč s rozhodnutím ještě vyčkáváme," řekl Ander.
Spolky konceptu vytýkají například to, že se v něm počítá jen s odsunem hlavního nádraží, ačkoli tato otázka dosud nebyla rozhodnuta. „To je jedna z klíčových záležitostí. Vždyť v zadání existujícího konceptu je pouze odsunuté nádraží," uvedl Ander. Koncept také neobsahuje územní rezervu pro dálnici D43, o jejíž trase se rozhodne pravděpodobně v roce 2020. „Také se nám nelíbí, že koncept umožňuje další zástavbu nákupními centry na jihu a na severu. Nejenže se zabírá kvalitní orná půda, ale také to klade obrovské nároky na dopravu v těchto směrech," uvedla Hana Chalupská z organizace Nesehnutí Brno.
Město už práce na územním plánu zahájilo. Pracuje na takzvané vizi prostorového rozvoje města, od níž se mají odvíjet další konkrétnější práce na využití území. „Je zřejmé, že koncept by bylo nutné zcela přepracovat. Proto se nám jeví jednodušší dělat plán nový," řekla Chalupská.
Ander uvedl, že na pokračování v konceptu trvají úředníci ministerstva pro místní rozvoj a krajského úřadu. „Je otázka, nakolik je zadání konceptu odlišné od toho, co chce město nyní. Pokud bychom zadání aktualizovali podle současných požadavků, vyjde to nakonec téměř stejně, jako bychom tvořili plán zcela nový," řekl Ander. Rozhodnutí, zda nový plán, či pokračování v konceptu, by podle něj mohlo padnout do prázdnin.
Zdroj: ČTK
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.