V plném znění vám přinášíme společné prohlášení Svazu podnikatelů ve stavebnictví, Jihomoravského stavebního společenství a Asociace brněnských architektů a stavitelů k referendu o poloze brněnského nádraží.
"Naše organizace sdružují zhruba 150 firem z oblasti přípravy a realizace investiční výstavby působící především v Brně a Jihomoravském kraji. Protože výsledek říjnového referenda o poloze brněnského nádraží a způsobu jeho modernizace ovlivní budoucnost města Brna a Jihomoravského kraje na dlouhou dobu, cítíme povinnost se k němu společně vyjádřit:
Jsme přesvědčeni, že rozhodování o tak složitém problému, jako je přestavba železničního uzlu Brno (ŽUB) a s tím spojené poloze nového hlavního nádraží, není tématem pro všelidové hlasování.
„Je obtížné vysvětlit veřejnosti celou problematiku přestavby brněnského železničního uzlu. Železniční uzel Brno je složitý dopravní a urbanistický systém, jehož řešení ovlivňuje život nejenom Brňanů, ale také obyvatel celého regionu. V širším pohledu má díky poloze města Brna na křižovatce evropských železničních tras význam celostátní i evropský, neměli by proto o něm rozhodovat pouze obyvatelé města Brna.“
Otázky v referendu považujeme za matoucí a nesrozumitelné. Není jasné, k čemu se odpovědí ano, nebo ne respondenti vyjádří.
„Pokud se přesto podařilo přípravnému výboru referenda referendum před 2 lety prosadit, měl by současně jasně a srozumitelně vysvětlit smysl obou otázek a důsledky odpovědí. Otázky jsou nesrozumitelné, zavádějící a navíc sami vyhlašovatelé referenda vysvětlují jejich význam odlišně.“
V současné době vrcholí proces posuzování tří variant ve Studii proveditelnosti. Považujeme za neefektivní toto velmi dlouhé, náročné a také nákladné hodnocení ignorovat a vyjadřovat se o variantách těsně před jeho dokončením.
„Občané nemají pro svá rozhodnutí žádné jednoduché a srozumitelné podklady. Rozhodují se na základě mediálních a často populistických kampaní obou táborů. V současné době neexistuje obecně přijímaný dokument, který by lidem pomohl v jejich rozhodnutí. A to je chyba.“
Veřejnost postrádá srozumitelné informace, vycházející z rozpracované Studie proveditelnosti.
„Výstupy z rozpracované studie by pomohly vysvětlit důsledky rozhodnutí občanů v referendu. Každá v současnosti posuzovaná varianta má jiný dopad nejenom na dopravní a urbanistický rozvoj města, ale také na reálný termín zahájení přestavby železničního uzlu. Protože nelze očekávat, že by takové objektivní informace poskytl přípravný výbor referenda, žádáme vedení města, aby informovanost občanů v referendu zajistilo. V žádném případě by město nemělo připustit, aby jeho čelní představitelé vedli podpůrnou kampaň ve prospěch jedné z variant.“
Referendum zaváže k určitým krokům samosprávné orgány města Brna, které ale není hlavním investorem přestavby ŽUB.
„Hlavním investorem přestavby je Česká republika zastupovaná Správou železniční dopravy cest Ministerstva dopravy. Je zde reálné nebezpečí, že výsledek referenda zaváže samosprávu jednat proti zájmu investora a vznikne tak obtížně řešitelná patová situace, která zablokuje jakékoliv řešení železničního uzlu na řadu let. Co se přesně stane, pokud půjdou tato rozhodnutí proti sobě? Odpověď na tuto otázku by měli občané znát před referendem.“
Závěr:
Naše profesní organizace považují za nejdůležitější pro budoucnost města, jeho rozvoj a prosperitu, co nejrychlejší zahájení přestavby železničního uzlu. Jsme proto připraveni respektovat a podpořit rozhodnutí o nejvhodnější variantě učiněné Ministerstvem dopravy na základě výsledku Studie proveditelnosti."
V Brně, 27. září 2016
Asociace brněnských architektů a stavitelů ABRAST
Ing. Marek Vinter, předseda správní rady ABRAST
Svaz podnikatelů ve stavebnictví, Jihomoravské stavební společenství
Ing. Jiří Košulič, v z., předseda Svazu podnikatelů ve stavebnictví, Jihomoravského stavebního společenství
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.