Zastupitelé Jihomoravského kraje dnes na mimořádném zasedání, dva dny před krajskými volbami, schválili vydání zásad územního rozvoje, které jižní Moravě jako jedinému kraji chyběly. Díky schválení bude možné pokračovat v projektech některých dopravních staveb, které bez plánovacího dokumentu nebylo možné připravovat. Patří mezi ně například dálnice do Vídně.
Územní plán má však i své kritiky z řad některých obcí a spolků, kterým vadí, že jsou některé tahy v Brně a okolí ponechané v územních rezervách. Proto nebude možné vyřešit trasování například čtyřproudové silnice z Brna na sever, která má odvést tranzitní dopravu z mnoha obcí. Kritici proto avizovali napadení dokumentu u soudu. Nejvyšší správní soud už jedny jihomoravské zásady územního rozvoje zrušil v roce 2012. Kraj má za to, že při pořizování dnes schváleného plánu postupoval v souladu se zákonem.
Pro vedlo ruku 56 zastupitelů z celkových 65. Jihomoravský kraj nedávno ukončil závěrečný proces veřejného projednávání zásad, který začal v dubnu. Obdržel námitky 39 obcí, dvou investorů a 16 zástupců veřejnosti, dalších více než 1200 podání bylo samostatných. Podle radního Antonína Tesaříka (KDU-ČSL), který je za přípravu plánu zodpovědný, kraj vypořádal všechny námitky, přičemž některým vyhověl, některým jen z části a některým vůbec.
"Zásady pevně stojí na čtyřech pilířích. Je to postup podle zadání schváleného zastupitelstvem v roce 2013, soulad s nadřazeným dokumentem Politiky územního rozvoje České republiky, postup v souladu se stavebním zákonem a také reflexe rozsudku Nejvyššího správního soudu, kterým byly zrušeny zásady minulé," řekl zastupitelům Tesařík. Kraj měl před schvalováním k dispozici souhlasná stanoviska, mezi nimi i od ministerstva životního prostředí, které mělo dříve ke kraji výtky kvůli postupu u některých částí dokumentu.
Tesařík uvedl, že se územní rezervy vyřeší do tří let, kdy se uskuteční první aktualizace zásad. Územní rezervy má vyřešit studie, jejíž zadání je součástí dokumentu. Studie má vyřešit, kudy povede silnice R43 od dálnice D1 až po Lysice. Zatím je v plánu zanesena ve dvou variantách. Podle kraje je v pořádku, že vedení silnic v Brně a okolí vyřeší až následná studie.
Hejtman Michal Hašek (ČSSD) ČTK už dříve řekl, že žalobu má právo podat každý. "Jsme přesvědčení, že jsme při procesu tvorby zásad maximálně respektovali zákony a judikaturu soudů včetně Nejvyššího správního soudu a jeho minulého rozhodnutí," řekl Hašek. Nejvyšší správní soud před čtyřmi lety minulé zásady zrušil na podnět několika obcí a jednotlivců kvůli nedostatečnému posouzení vlivu na životní prostředí. Kraj proto vypracoval nový dokument.
Zdroj: ČTK
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.