pondělí 9. prosince 2019 Vratislav

Dálnice D52 na Vídeň povede v trase stávající silnice

Jihomoravští zastupitelé rozhodli o trase dálnice na Vídeň, která má vést v trase stávající silnice I/52. Zároveň tím schválili návrh zásad územního rozvoje, které je možné schválit jako definitivní po projednání státních orgánů a po vypořádání připomínek obcí, spolků a občanů.

Úsek dálnice na Vídeň mezi Pohořelicemi a Mikulovem má po včerejším rozhodnutí vést přes Novomlýnské nádrže a pod Pálavou. Klíčovou oblast brněnské aglomerace však návrh územního plánu nechává nadále nevyřešenou pouze v územních rezervách.

O trase dálnice D52 na Vídeň se vedly dlouhodobé spory a soudy v dřívějších letech rušily výjimky, které udělovalo pro některé úseky ministerstvo životního prostředí. Do definitivního schválení krajského územního plánu však nadále nebude možné jakkoli stavbu dálnice chystat. Kraj chce jeho vydání stihnout do říjnových voleb.

Jihomoravský kraj dosud jako jediný nebyl schopný zpracovat platné zásady územního rozvoje, proto nemohl čerpat pro nadregionální silniční stavby ani korunu z evropských dotací. Vydaný krajský plán zrušil v roce 2012 Nejvyšší správní soud, protože kraj jej pořídil v rozporu se zákonem.

Existuje však hrozba, že chystaný nový územní plán skončí u soudu znovu. Důvodem je skutečnost, že kraj ponechal brněnskou aglomeraci pouze v územních rezervách a chce vyřešit klíčové dopravní tahy až v následné aktualizaci, což rozporují některé obce v čele s Brnem. Tu je možné vydat pravděpodobně nejdříve v roce 2019 a je k ní potřeba studie, která má posoudit komplexně vlivy na životní prostředí.

Do doby, než bude aktualizace vydaná, není možné jakkoliv připravovat klíčovou dopravní spojnici R43, která vede od dálnice D1 na sever kraje k Boskovicím a Moravské Třebové, u níž se má napojit na plánovanou dálnici mezi Olomoucí a Hradcem Králové.

O tuto čtyřpruhovou silnici první třídy se vedou výrazné a letité spory. Zatímco některé obce v čele s Kuřimí prosazují trasu Hitlerovy dálnice, proti ní jsou Brno či Malhostovice s Drásovem, které by tato trasa rozetnula. Původně se mělo dnes na zastupitelstvu rozhodovat i o trase této silnice mezi Kuřimí a Lysicemi. Ministerstvo však kraji nařídilo, aby byl úsek ponechaný v územní rezervě stejně jako navazující úsek od Kuřimi na jih.

Odpůrci řešení, které ponechává oblast Brna a okolí nevyřešenou, tvrdí, že kraj postupuje nepřijatelně. Mezi ně patří především Brno a jeho městské části a některé další obce jako Ostopovice či Troubsko. Upozorňují na to, že kraj prodlužuje protiprávní stav, kdy je na řadě míst překročený limit pro škodliviny v ovzduší. "Tento postup ale ministerstvo životního prostředí označilo jako možný a správný a je v souladu se stavebním zákonem," uvedl krajský radní Antonín Tesařík (KDU-ČSL).

Po včerejším schválení se k návrhu mohou vyjadřovat dotčené orgány, obce či spolky a občané a po vypořádání připomínek může kraj schválit definitivní podobu zásad územního rozvoje. Kraj plánuje veřejné představení návrhu na polovinu dubna.

Zdroj: ČTK

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.