Až 7,1 miliardy korun bez DPH by chtěl získat Jihomoravský kraj na pořízení nových elektrických vlakových jednotek do vlastnictví kraje za použití evropských fondů.
„Základní vzkaz občanům jižní Moravy je následující - krajská koalice si je vědoma, že je potřeba výrazně modernizovat regionální železniční dopravu. Učinila tak velmi odvážné rozhodnutí investovat v příštích letech několik miliard korun do úplné modernizace vozového parku v regionální železniční dopravě,“ konstatoval na tiskové konferenci hejtman Michal Hašek. Rada kraje tedy navrhla, aby Jihomoravský do budoucna pořídil do svého majetku nové železniční elektrické jednotky.
„Stav elektrických vozových jednotek provozovaných v kraji je podle našeho názoru za hranou životnosti, a to jak fyzické, tak morální. Aktuální stáří těchto vlakových vozidel je zhruba 45 let. Rozhodli jsme se tedy pro možnost pořídit nové elektrické jednotky. Takováto možnost se nově objevila v evropských fondech – konkrétně v Operačním programu Doprava (OPD II). Tento operační program umožňuje mimo jiné také krajům pořídit za podpory evropských fondů do svého vlastnictví železniční jednotky nové,“ řekl hejtman Hašek.
Rada Jihomoravského kraje se na svém středečním jednání seznámila se současným stavem vozových železničních jednotek v kraji a s potřebou pořízení nových. Na celkové výši této investice do nových železničních jednotek (7,1 miliardy korun bez DPH) by se kraj měl podílet 15 procentním spolufinancováním, což představuje částku 1,065 miliardy korun bez DPH.
Jak dodal hejtman, jižní Morava není jediným krajem v ČR, který schválil tento záměr. „Byl jsem jako hejtman pověřen jednáním s ministrem dopravy, protože existuje i varianta, že by se tento záměr nákupu a modernizace realizoval celorepublikově. Kdyby existovala varianta, že tyto nové vlakové jednotky nakoupí Česká republika, pro kraj by to znamenalo, že nepotřebujeme 15 procent spoluúčasti a ušetříme krajskému rozpočtu 1,065 miliardy korun. Krajská samospráva by se tak rozhodovala, jestli si kraj tyto vlaky pořídí sám, nebo jestli využijeme kooperace s Českou republikou – nakoupí je stát a dá je k dispozici krajům. Toto jsou pro nás dvě plnohodnotné varianty budoucího rozvoje a modernizace železniční dopravy na jižní Moravě,“ uvedl hejtman Hašek.
„Nechceme být závislí na libovůli jakéhokoli dopravce, který do budoucna vyhraje tendr v kraji. Vlaky totiž budou naším majetkem, nikoli majetkem přepravce,“ ozřejmil hlavní klad záměru Michal Hašek. Jak dále uvedl, podobný model používá celá řada spolkových zemí v Německu.
Stávajícímu dopravci – tedy Českým drahám – končí smlouva s krajem v roce 2019. Nové jednotky by tak měly být nasazeny do provozu po tomto termínu.
Tisková zpráva
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.