Brněnští strážníci upozorňují na možné vážné nezamýšlené důsledky doplnění, které plánují senátoři ústavně právního výboru vložit do novely zákona o silničním provozu. Přijdou-li městské policie o pravomoc měřit rychlost, může to mít zásadně negativní vliv na bezpečí chodců, řidičů i všeobecnou kriminalitu.
Podle tiskového mluvčího městských strážníků Jakuba Ghanema přispívá měření k odhalování řidičů pod vlivem alkoholu, drog i hledaných osob. V některých aspektech dávají brněnští strážníci senátoru Kuberovi v jeho odůvodněních za pravdu.
Podstatným argumentem pro diskuzi je, že o rizikových místech s měřením rychlosti nerozhodují nikdy samotní strážníci, ale již v současnosti procházejí schvalováním Policií České republiky. „Městská policie Brno při konzultacích s policisty vybírá primárně lokality v blízkosti škol, přechodů pro chodce a oblasti, kde motoristé opakovaně a výrazně překračují stanovený rychlostní limit,“ zdůraznil ředitel brněnských strážníků Bohumil Šimek.
Městská policie Brno se proto neztotožňuje se stanoviskem, že měření rychlosti není ve shodě s posláním obecních a městských policií. Vedení organizace nesouhlasí ani s přílišnou paušalizací problému. „Je nutné rozlišovat mezi pevnými radary a radary pohyblivými. Skutečně existují města a vesnice, kde se měří rychlost pevnými radary poměrně nesmyslně bezprostředně za vjezdem do obce, například Židlochovice. V Brně však takové radary vůbec nepoužíváme a tuto praxi nepovažujeme za zcela etickou,“ vysvětlil Bohumil Šimek.
Brněnští strážníci disponují takzvanými ručními radary. Jedná se o mobilní a velmi kompaktní zařízení, která nasazují právě na rizikových místech, v husté zástavbě a do značné míry na základě podnětů veřejnosti nebo městských částí. Kromě toho měří hlídky v Brně rychlost i z vozidla, opět výhradně na místech schválených státní policií a vytipovaných v souladu se statistikami vážných dopravních nehod.
„Jen díky měření rychlosti odhalili naši strážníci za uplynulý rok 24 řidičů pod vlivem alkoholu nebo omamných a psychotropních látek, objevili 3 vozidla v pátrání i hledanou osobu a v 13 případech zabránili ve městě jízdě rychlostí převyšující sto kilometrů v hodině*,“ doplnil Bohumil Šimek. Jedenáct přistižených řidičů vůbec nemělo usednout za volant, protože jim byl vysloven zákaz řízení. Do statistiky přitom nejsou zahrnuty další závažné přestupky, které strážníci zaznamenali díky kontrolní činnosti v průběhu měření.
"V kontextu Brna není pravdivé ani tvrzení, že si město měřením rychlosti vylepšuje své příjmy. Měření rychlosti je totiž časově i personálně výrazně náročnější než jiné činnosti, při kterých se strážníci zaměřují na dopravu," řekl Ghanem. Doba, za kterou hlídka zaznamená jen jednotlivá překročení rychlosti, by zpravidla stačila na rozdání desítek upozornění na podezření ze špatného parkování.
Paradoxně právě přestupků spojených s parkováním bylo loni v Brně téměř o sedm tisíc méně, a to i díky zvýšenému zřeteli na rychlou jízdu. „V právě uplynulém roce jsme se zabývali 69 553 takovými přestupky, v roce 2014 jich bylo 76 386. Překročení rychlosti jsme loni zaznamenali 7413, o rok dříve 4159,“ vypočítal 1. náměstek ředitele Karel Krainer. Všechny řidiče přistižené při nedodržení rychlostního limitu vyzývají hlídky Městské policie Brno k provedení dechové zkoušky.
* Alarmující je i počet řidičů, které strážníci v Brně přistihli při jízdě rychlostí 90-99 kilometrů v hodině. V roce 2015 jich napočítali 82, a to často v hustě osídlených oblastech a mezi přechody pro chodce. Mezi řidiči, kteří spěchali rychleji než stovkou, je rekordmanem motorista projíždějící rodinnou zástavbou v Obřanské ulici rychlostí 125 kilometrů v hodině a řidič na Úvoze jedoucí 142 km/h.
Zdroj: MP Brno
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.