úterý 25. února 2020 Liliana

Současné ohodnocení řidičů podle Haška neodpovídá realitě

Předseda Asociace krajů ČR Michal Hašek se dnes sešel se svými protějšky Josefem Středulou, předsedou Českomoravské konfederace odborových svazů (ČMKOS), a Lubošem Pomajbíkem, předsedou Odborového svazu dopravy, aby jednali o řešení hrozící stávky řidičů regionální dopravy. Ti si stěžují na nedostatečné mzdy.

Jihomoravský hejtman a předseda Asociace krajů Michal Hašek dnes podpořil požadavky protestujících řidičů linkových autobusů na zvýšení platů. Řešení nízkých platů šoférů jezdících na linkách objednaných kraji si vyžádá změnu zákona o veřejných zakázkách, řekl na dnešním setkání s novináři Hašek. Chce se proto sejít co nejdříve s premiérem Bohuslavem Sobotkou a do dalších jednání odborů s kraji zapojit rovněž ministerstvo pro místní rozvoj a ministerstvo práce.

Protesty řidičů odstartovala takzvaná jablonecká výzva, v rámci které řidiči po celé republice oblékli na protest proti nízkým platům výstražné vesty. Jejich požadavek na zakotvení minimální mzdy v krajských tendrech na provoz autobusových linek minulý týden podpořil vyhlášením stávky Odborový svaz dopravy (OSD).

"Rozumíme požadavkům Odborového svazu dopravy a rozumíme tomu, že současná úroveň odměňování řidičů, kteří zajišťují veřejnou autobusovou dopravu, neodpovídá realitě 21 století," uvedl Hašek. Dlouhodobé řešení tohoto problému si podle něj vyžádá součinnost vlády a parlamentu. Konkrétním krokem by pak měla být úprava novely zákona o veřejných zakázkách, který už vláda poslala do poslanecké sněmovny.

Současný zákon o veřejných zakázkách podle Haška zásadně ztěžuje úředníkům možnost zakotvit do výběrových řízeních požadavek na vyšší odměňování šoférů. Problematiku odměňování řidičů chce rovněž hejtman konzultovat s Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který dohlíží nad zadáváním veřejných zakázek.

Odbory se protesty snaží prosadit vytvoření pracovní skupiny ve spolupráci s kraji a vládou, která by vypracovala jednotnou metodiku, podle níž by pak kraje vypisovaly soutěže na veřejnou autobusovou dopravu. Právě do této skupiny by Hašek rád přizval rovněž zástupce vlády. V tendrech by pak mělo být jednou ze zásadních podmínek dodržování minimální mzdy pro řidiče. Odboráři požadují, aby přímo v zadání zakázek byla zakotvena nejnižší mzda řidičů v podobě 1,75násobku minimální mzdy. Odpovídá to 100 korunám na hodinu. Nárok řidičů na takové podmínky přímo v zadáních veřejných zakázek už dříve podpořil i premiér Bohuslav Sobotka.

Tisková zpráva
 

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.