Diecézní muzeum v Brně výjimečně vystavilo dvě vzácné babické korouhve. Na zakázku kněze a literáta Jakuba Demla je v roce 1904 zhotovil sochař a výtvarník František Bílek pro kostel Nejsvětější Trojice v Babicích na Třebíčsku.
Korouhve jsou zajímavým dokladem součinnosti dvou mimořádných osobností české kultury první poloviny 20. století, řekl novinářům ředitel muzea Martin Motyčka.
Korouhve se používaly při slavnostních příležitostech, třeba při procesích. "Jsou z červeného sametu, na kterém jsou přišity originální temperové malby," popsal Motyčka.
Na jedné je znázorněna Kristova tvář, na druhé Panna Marie v mystickém vytržení. Obraz Krista lemují symboly srdce a pět kreseb zachycujících evangelijní podobenství o vinaři. Marii obklopují symboly luny v různých fázích.
Korouhve řadu let uchovávalo Muzeum Vysočiny. Loni v prosinci o jejich navrácení požádala babická farnost, které se podařilo doložit vlastnické právo. Na jaře tak korouhve znovu převzala do své správy. Pomohly písemné dokumenty, zejména inventář farnosti z roku 1974 a korespondence mezi Demlem a Bílkem, uvedl nedávno právník biskupství František Severin.
Po dvoutýdenní výstavě v Diecézním muzeu se korouhve vrátí babické farnosti, která rozhodne o jejich budoucím umístění a využití. S jejich trvalým vystavením nebo běžným používáním ale nejspíš nelze počítat. Temperové malby jsou velmi choulostivé.
Deml působil v Babicích jako mladý kaplan. Z odkazu jednoho z místních sedláků mohla farnost vytvořit slavnostní korouhve, lucerny a hřbitovní kříž. Deml oslovil právě Bílka, se kterým poté mnoho let spolupracoval jako s ilustrátorem svých knih.
Zdroj: ČTK
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.