Osudy brněnských bigbítových a rockových kapel i jejich členů od 60. do 80. let sleduje nová kniha nazvaná Decibely nad Brnem. Hudební publicista Petr Gratias v ní zpracoval podrobné profily tří desítek známých i pozapomenutých skupin. Podle autora dosud podobná publikace neexistovala.
Jen malé části brněnských kapel komunistický režim umožnil pravidelně nahrávat, získat profesionální status, a trvale se tak zapsat do dějin československé populární hudby. "Převážná většina z těch ostatních upadla téměř v zapomnění, protože jim nebyla dána šance natočit v nahrávacím studiu vlastní hudební záznam, a tak po nich zůstalo jenom pár fotografií, nápisy na plakátech, ale přežily v myslích a vzpomínkách pamětníků jako součást jejich mládí," napsal Gratias.
Chronologicky řazená hlavní část knihy začíná profilem skupiny Synkopy 61 a končí na přelomu 80. a 90. let, kdy v Brně působily třeba kapely Dunaj, Kern nebo Charlie The Bomber. Zastoupeny jsou skupiny, které se věnovaly přímočaré populární hudbě, metalové legendy i zástupci pověstné brněnské alternativní scény, třeba Odvážní bobříci, Ještě jsme se nedohodli a Z kopce. Knihu rozšiřují ještě portréty významných brněnských rockových kytaristů.
Vedle bohaté faktografie a fotografické dokumentace zájemci v knize najdou také množství historek a příběhů ze zákulisí. Právě jimi často prosvítají dobové okolnosti, které před rokem 1989 ovlivňovaly československý bigbít. Jde například o nedostupnost kvalitních nástrojů a profesionálních aparatur, kampaně proti dlouhým vlasům nebo komplikace při pořádání koncertů.
Pro mladší čtenáře může podle Gratiase leccos působit neuvěřitelně, dokonce jako fantasmagorie. "Nelze se jim divit, nezažili šikanování komunistickými funkcionáři, nevědí, co jsou přehrávky a co zkoušení z politické uvědomělosti," uvedl Gratias.
Zdroj: ČTK
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.