Na trasu vysokorychlostní železnice u Brna míří archeologové

Autoři | Foto Pixabay.com

Archeologové zamíří na trasu plánované vysokorychlostní železnice mezi Modřicemi a Rakvicemi. Až do konce příštího roku budou pomocí nedestruktivních metod zjišťovat, kde se nacházejí cenné archeologické lokality. Stavba trati by mohla začít v roce 2028.

Na trasu budoucí vysokorychlostní železnice na jih od Brna mezi Modřicemi na Brněnsku a Rakvicemi na Břeclavsku zamíří archeologové. Budou zde na předběžném průzkumu pracovat až do prosince příštího roku. Novináře o tom informoval mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

Cílem archeologů bude určit polohu a rozsah archeologických lokalit, na něž se zaměří, až se na stavbě začne s terénními úpravami. Na předběžném výzkumu se budou podle Gavendy společně podílet Ústav archeologické památkové péče Brno a Archaia Brno, které uspěly v soutěži Správy železnic.

Nová trať pro rychlost až 320 kilometrů za hodinu povede západněji než dnešní trať na Břeclav. Železničáři operují s termínem zahájení stavby v roce 2028, i když před čtyřmi lety plánovali začít letos. Zatím usilují o získání kladného posudku o vlivu stavby na životní prostředí (EIA), v březnu se uskutečnilo veřejné projednání v Modřicích. Proti stavbě stále panuje v dotčených obcích částečný odpor, nejsilnější je patrně v Rajhradě.

Jelikož jižní Morava patří k bohatým archeologickým lokalitám, kde se lidé zdržují již od pravěku, lze očekávat identifikaci řady míst, kde mohou být pozůstatky po lidské činnosti. Předběžný výzkum využívá nedestruktivních metod, které nevyžadují plošné odkrytí zeminy.

„Jde zejména o rešerši písemných a mapových pramenů, geofyzikální prospekci, povrchový sběr, detektorový průzkum, batymetrickou prospekci (využití lidaru ve špatně prostupném terénu), mikrosondáže a o leteckou prospekci. Při využití těchto metod udělají archeologové nejvýše mělké vkopy do země, například při průzkumu pomocí detektorů kovů,“ uvedl Gavenda. Lidar je technologie, která využívá laserové paprsky k měření vzdálenosti a vytváření 3D map okolí.

Na základě předběžného výzkumu pak Správa železnic stanoví podmínky pro navazující záchranný archeologický výzkum.

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky železnice, stavby, archeologie, Jihomoravský

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.