Počasí dnes0,2 °C, zítra-1 °C
Úterý 11. února 2025  |  Svátek má Božena
Bez reklam

Digitální technologie nemají na dospívající stejné dopady. Odborníci z Brna varují před zobecňováním účinků

Dopady digitálních technologií na duševní a tělesnou pohodu dospívajících nejsou jednoznačné. Záleží na osobnosti, pohlaví i způsobu využívání. Odborníci z Masarykovy univerzity při příležitosti Dne bezpečnějšího internetu, který připadá na dnešní den, varují před zobecňováním účinků.

Rozdílné dopady

Digitální technologie mohou mít na duševní i tělesnou pohodu dospívajících jak pozitivní, tak negativní dopady. Záleží na jejich osobnosti, pohlaví a způsobu využívání. Před zobecňováním účinků varují odborníci z Masarykovy univerzity v Brně. U příležitosti Dne bezpečnějšího internetu, který připadá na 11. února, představili výsledky patnácti studií z posledních pěti let.

Vědci z Interdisciplinárního týmu pro výzkum internetu a společnosti ve studiích využívali longitudinální přístup, kdy sledovali stejné dospívající jedince po dobu jednoho až dvou let. Využívali také experimenty i intenzivní sběr dat prostřednictvím mobilních telefonů. Díky tomu přinášejí jedinečné poznatky o vlivu digitálních technologií na adolescenty.

„Zjistili jsme, že je prakticky nemožné mluvit o univerzálních efektech médií. Dopady používání digitálních technologií se liší podle způsobu jejich používání, někdo třeba sleduje stránky s násilným obsahem a někdo jiný se na internetu především učí a získává informace. Používání sociálních sítí může být jak prospěšné, tak nebezpečné. Současně každý dospívající je jiný, někdo se s online nástrahami vyrovná lépe a někdo jiný hůře,“ vysvětlil v tiskové zprávě vedoucí výzkumného týmu David Šmahel.

Ovlivnění nálady

Vliv technologií na dospívající se liší i v tom, jak ovlivňují jejich náladu a stres. Jedna studie ukázala, že přibližně každý pátý teenager je při častějším používání chytrého telefonu více ve stresu. Nejhůře na tom byli ti, kteří ho měli v ruce celý den, ti se cítili pod tlakem nejvíc.

„Naše výsledky ukazují, že záleží nejen na čase stráveném na telefonu, ale také na způsobu, jakým je využíván. Pro rodiče a vyučující je tedy klíčové bavit se s dospívajícími nejen o tom, jak dlouho telefon vyžívají a co na něm dělají, ale také jakým způsobem a jak často ho využívají. Slibné by v tomto ohledu mohly být například různé strategie limitující různé stresující aspekty používání telefonu, jako je množství notifikací,“ doplnila autorka této studie Michaela Šaradín Lebedíková.

Zákaz telefonů ve školách by byl neúčinný, shodli se odborníci v Brně

Odborníci na konferenci v Brně odmítli plošný zákaz mobilů ve školách. Argumentovali právy dětí, neúčinností opatření i tím, že technologie jsou součástí života. Místo restrikcí je podle nich nutné učit děti kritickému myšlení a bezpečnému užívání...

Dopady hraní podle pohlaví

Další výzkum například ukázal, že společné hraní videoher s ostatními může ovlivnit pocit osamělosti, ale jeho dopady se liší podle pohlaví. Zvýšení zapojení do sociálních her vedlo u chlapců k nižší úrovní depresivní nálady i nižší osamělosti. Naopak u dívek bylo zvýšené hraní spojeno s vyšší mírou depresivní nálady a vyšší mírou osamělosti.

„Zjistili jsme, že dopady sociálního hraní jsou jiné pro chlapce a dívky. To může souviset s odlišnou motivací chlapců a dívek, se kterou do her přicházejí. Například u dívek jsme zjistili, že zvýšená míra deprese vedla také ke zvýšenému sociálnímu hraní, což u chlapců nebylo. Pro dívky by tedy mohly být hry únikovým mechanismem od depresivní nálady. Ověření však vyžaduje další výzkum,“ přiblížil autor této studie David Lacko.

Vliv na spánek

Vědci se podívali také na to, jak používání telefonů před spaním ovlivňuje spánek. Ukázalo se, že když dospívající používali své telefony víc než obvykle, šli spát o něco dříve a spali trochu déle než jindy. Naopak, když trávili více času s jinými zařízeními, jako je notebook, usínali později a spánek měl horší kvalitu.

„Varujeme před unáhlenými zobecňujícími závěry ohledně používání technologií, stejně jako před univerzálními zákazy technologií, které nejsou podložené výsledky výzkumu,“ zakončil Šmahel.

Ohodnoť článek

Foto Pixabay.com

Štítky MUNI, Masarykova univerzita, výzkum, IRTIS, média, technologie

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Digitální technologie nemají na dospívající stejné dopady. Odborníci z Brna varují před zobecňováním účinků  |  Společnost  |  Zprávy  |  Brněnská Drbna - zprávy z Brna a Jihomoravského kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.