Brněnská hvězdárna investuje přibližně 30 milionů korun do modernizace projekčních technologií. Součástí této modernizace je výměna projektorů a instalace zcela nové projekční plochy na kopuli digitária. Podle vedoucího technika Hvězdárny a planetária Brno Tomáše Hladíka se návštěvníci mohou těšit na obraz nejvyšší kvality s vynikajícím podáním barev, perfektním kontrastem a mimořádnou ostrostí.
Digitárium, kde se od roku 2013 promítají autorské i licencované pořady na kopuli, hostilo již více než 11.000 představení. Od 2. ledna letošního roku je však kvůli rekonstrukci pro veřejnost uzavřeno. „V závěru loňského roku jsme vyměnili šest projektorů pro 2D projekci za modernější a výkonnější modely. Nyní probíhá instalace zcela nové projekční plochy NanoSeam,“ uvedl pro ČTK Tomáš Hladík.
Nová projekční plocha, tvořená dvěma sty zakřivenými hliníkovými panely s perforací kvůli akustice, bude mít tvar polokoule o průměru 17 metrů. „Technologie zůstává stejná jako doposud, ale nová plocha bude díky speciálnímu nátěru čistější, odrazivější a v jemném šedém odstínu, což zajistí vyšší kontrast obrazu,“ vysvětlil Hladík.
Sobota, 14. prosince 2024, 16:00
Kontaktní centrum pro mimozemské civilizace zřízené Hvězdárnou a planetáriem Brno funguje už půl roku. Jde o jediné takové místo připravené na extraterestriální návštěvy v České republiky. Nově hvězdárna vyhradila přímo na vrcholku Kraví hory...
Modernizace digitária byla motivována zastaráváním původní techniky. „Projektory po letech provozu už nedosahovaly požadované úrovně jasu a kvality. Navíc jsme při čištění projekční plochy zjistili, že kromě prachu je na ní mastnota, kterou nebylo možné odstranit. Jediným řešením proto byla kompletní výměna plochy,“ doplnil Hladík.
Výměna projektorů, financovaná městem, stála zhruba 20 milionů korun. Náklady na přeplátování projekční plochy, které činí přibližně 10 milionů korun, pokrývá hvězdárna z vlastních prostředků. Znovuotevření digitária je plánováno na 19. února, kdy se zde uskuteční akce Vinařství roku.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.