Ve Veverských Knínicích otevřela první bezobslužná prodejna v Česku, do které lze vstoupit pomocí kódu zaslaného přes SMS, bez nutnosti chytrého telefonu. Tento nový koncept usnadňuje nákupy pro všechny a jeho autor plánuje jeho rozšíření do dalších vesnic nebo kancelářských zón či studentských kolejí.
Majitel a zakladatel firmy na výrobu potravin a pochutin z hmyzu Grig Adam Dostál otevřel ve Veverských Knínicích na Brněnsku patrně první bezobslužnou prodejnu v Česku, do které lze vstoupit i bez aplikace v chytrém telefonu a bankovní identity. Stačí tlačítkový telefon a vstupní kód zaslaný prostřednictvím sms. „Bezobslužné prodejny bez personálu jsou podle něj fenoménem budoucnosti, který stále stojí na začátku,“ řekl Dostál.
Dostálova prodejna ve Veverských Knínicích zatím fungovala měsíc v testovacím provozu. „Podařilo se nám vychytat nedostatky a lidé si do prodejny cestu našli. Hledali jsme možnost, jak vstup do prodejny zjednodušit a zpříjemnit, aby si zákazníci nemuseli nic stahovat a nemuseli mít chytrý telefon, který například nemá spousta starších lidí,“ řekl Dostál, který prodejny provozuje pod hlavičkou firmy Get24.
Nechal si naprogramovat řešení na míru, které je na první pohled jednoduché. „U vstupu do prodejny je tablet, do kterého zákazník napíše svoje telefonní číslo, přijde mu zpráva se čtyřmístným kódem, ten vyťuká a může vejít,“ popsal systém Dostál.
K tomuto řešení ho vedla vlastní zkušenost z prodejny v centru Brna. „Nakoupili jsme již existující řešení, ale ukázalo se, že stahování aplikace a bankovní identity je pro některé lidi komplikované. I když je prodejna v místě, kudy proudí denně stovky lidí, do prodejny chodili jednotlivci,“ řekl Dostál.
Díky tomu, že provozovatel prodejny zná telefonní číslo zákazníka a v prodejně má nainstalované chytré kamery, je poměrně snadné zachytit případné nezaplacení zboží, zákazníka kontaktovat, v nejzazším případě volat policii. Nicméně zkušenosti z jiných samoobslužných prodejen jsou takové, že ke krádežím či pokusům o ně prakticky nedochází. Velkou část jich provozuje po Česku například skupina COOP.
Do podnikání s bezobslužnými prodejnami se pustil Dostál loni a do konce letošního roku jich chce mít v Brně a okolí 20. Na venkov míří tam, kde žije v obci alespoň 700 obyvatel a jiná prodejna v ní není.
„To jsou podmínky, v nichž to ekonomicky vychází. A obzvlášť na venkově je dnes těžké otevřít či udržet prodejnu, protože tržby v nich nejsou takové, aby to ekonomicky vycházelo. Zvlášť v těch, které mají do 500 obyvatel,“ řekl Dostál. Další místa, která jsou podle něj vhodná pro prodejny, kam lze jít bez časového omezení a není v nich prodavač, jsou studentské koleje či kancelářské zóny.
Sortiment v těchto prodejnách je obvyklý, na jaký jsou lidé v daných místech zvyklí například z večerek či menších prodejen. „I přes to, že jde o bezobslužné provozy, o chod prodejen je potřeba se neustále starat. Stále někdo musí naskladňovat zboží, kontrolovat trvanlivost či uklízet, takže i bezobslužná prodejna vyžaduje mnoho času a energie, je to ale určitě budoucnost a obsluhu musíme nahradit, aby ceny produktů mohly jít dolů,“ uzavřel Dostál.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.