Počasí dnes6 °C, zítra7 °C
Pondělí 25. listopadu 2024  |  Svátek má Kateřina
Bez reklam

Obchody mají vlastní značky a my kvůli tomu čelíme diskriminaci, naříkají agrárníci do Brna

Agrární komora ČR si stěžuje Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) kvůli údajné diskriminaci výrobků českých producentů ve prospěch privátních značek obchodních řetězců. Jedná se především o mléko, mléčné výrobky, maso a uzeniny nebo vejce.

Podle agrárníků se v obchodech uměle navyšují cenu tradičních výrobků, které jsou totožné s privátními značkami. Prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu (SOCR) Tomáš Prouza v reakci řekl, že k ničemu takovému nedochází a podíl privátních značek na pultech obchodů je zhruba 25 procent.

Agrární komora uvedla, že jde o privátní značky obchodních řetězců jako je Jarmark, která patří společnosti Kaufland. Dále uvedla jako příklad značku Pilos, která se prodává v řetězci Lidl nebo Clever patřící řetězci Billa. Podle komory řetězce umisťují tyto výrobky vedle výrobků od tradičních dodavatelů, které mají stejné složení i hmotnost jako privátní značky. Prodejci je ale znevýhodňují vyšší cenou, což vede ke snižování poptávky po tradičních výrobcích, tvrdí komora.

Podle ní si obchodníci od svých dodavatelů objednávají výrobky pro své privátní značky, u kterých si určují podobu obalu a tlačí na nejnižší nákupní cenu. Zároveň si dodávkami pro své značky podmiňují odběr tradičních výrobků dodavatelů, uvedla komora.

Prezident Agrární komory ČR Jan Doležal řekl, že má informace od členů o tom, že obchodníci postupně snižují objednávky jejich výrobků ve prospěch privátních značek, které si nechávají dodávat za co nejnižší cenu. „Každá nová smlouva znamená další slevu, a tedy vyšší marži pro obchod, nikoliv nižší cenu pro zákazníka. Pokud dodavatel na jejich jednostranně nadiktované a neférové podmínky nepřistoupí, jednoduše jej vymění za jinou firmu, která je ochotna tyto podmínky přijmout," doplnil.

Řetězce si mohou najít pro své privátní značky i dodavatele ze zahraničí a výrobek bude stále vypadat jako domácí produkce, uvedl Doležal. Dodal, že obchody nemají totiž povinnost uvádět název konkrétního výrobce, který je tak pro běžného spotřebitele jen obtížně zjistitelný. Komora již dříve upozorňovala na to, že v ČR 11 největších řetězců ovládá 75 procent maloobchodního trhu a mají proto velkou vyjednávací sílu vůči dodavatelům.

Hodnocení článku je 80 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Pixabay.com

Štítky Brno, ÚHOS, Agrární, Komora, Potraviny, Ceny

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Jan Novák

A navíc třeba LIDL podvádí zákazníky tím, že nazývá zvláště masné výrobky českými - lokálními názvy, ale uvedený původ masa je ze zemí EU, takže nezjistitelný...

Středa, 12. dubna 2023, 09:20Odpovědět

Obchody mají vlastní značky a my kvůli tomu čelíme diskriminaci, naříkají agrárníci do Brna  |  Společnost  |  Zprávy  |  Brněnská Drbna - zprávy z Brna a Jihomoravského kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.