Brňané se v centru města setkají s novým typem reklamního nosiče, který má přispět k omezení vizuálního smogu. V boji s plakáty a reklamními plochami pomůžou tři a půl metru vysoké válce určené k prezentaci společenských a kulturních akcí. Na první z nich místní narazí na Mendlově náměstí a v městské části Brno-Královo Pole.
Brno se poslední roky snaží o kultivaci veřejného prostoru a sladění reklamních prvků s architekturou města. Inspiraci při tom čerpá ze západoevropských metropolí, kde vizuální smog omezují na minimum. Moderní informační panely, se kterými se lze setkat například ve Vídni, nyní lidé uvidí i v Brně.
„Zvolili jsme velkoformátovou a podsvícenou plochu, která se zatím v Brně v této podobě nikde nenachází. Navrhli jsme i variantu, u které je objekt napájen z fotovoltaických panelů,“ uvedl generální ředitel Technických sítí Brno Pavel Rouček.
Dva více než tři metry vysoké rondely budou stát po rekonstrukci na Mendlově náměstí, ekologičtější variantu společnost umístí na roh ulic Šumavská a Kounicova. Panely poslouží zejména k prezentování kultury a společenských akcí.
Zamoření veřejného prostoru rušivou či expresivní reklamou trápí jihomoravskou metropoli už několik let. Při snižování míry vizuálního smogu tak například nedávno odstranila stovky inzertních ploch z historického centra města.
„Z hlediska památkové péče je městská památková rezervace oblastí s plošnou památkovou ochranou, která by měla ve městě vytvářet prostor pro vnímání jiných než komerčních hodnot. Proto je na tomto území akceptovatelná pouze propagace kultury a neziskových aktivit,“ přiblížil náměstek primátorky Tomáš Koláčný (Piráti).
Umístit venkovní komerční sdělení v centru města přitom není tak jednoduché. Obvykle si zájemce musí obstarat povolení stavebního úřadu, který vychází z posudku odboru památkové péče. Zároveň je vhodné, aby podnikatelé a obchodníci záměr dopředu konzultovali s Národním památkovým ústavem v Brně.
Vedení radnice chce do budoucna dosáhnout obdobného stavu, jaký je běžně k vidění právě v zemích na západu Evropy, kde nejsou kompletně polepené ani vozy městské hromadné dopravy a vizuální smog je omezen na nezbytně nutnou míru.
K dosažení cíle pomůžou právě nové informační válce. „Aktuální řešení určitě nejsou konečná, vývoj půjde dopředu neustále. Jedním ze základních problémů je samozřejmě ekonomika toho všeho. Každý nosič si na sebe musí vydělat. V dnešním době, kdy se reklama pomalu přesouvá do virtuálního světa, je to o to složitější,“ uzavřel Rouček.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.