pátek 7. října 2022 Justýna

Češi jsou nakloněni inovacím. Klasické platební karty se stanou minulostí, říká šéf Mastercard Michal Čarný

Platba pouhým mrknutím nebo úsměvem? I tak by mohla vypadat budoucnost bezhotovostního placení podle Michala Čarného. Generální ředitel společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko zároveň předpokládá, že se do budoucna stane minulostí také platba tradiční plastovou platební kartou, kterou dnes nosí v peněžence snad každý. Nejen o tom se rozpovídal v rozhovoru pro Drbnu.

Jak segment, ve kterém Mastercard podniká, ovlivnila koronavirová pandemie?
Pandemie změnila především chování spotřebitelů. Nic nepostavila na hlavu, ale některé trendy posunula o několik let dopředu. Už teď víme, že zásadně posunula digitalizaci plateb. Po covidu víme, že 59 procent transakcí je provedených platební kartou. Upřímně, bylo by to asi i vyšší číslo, kdyby lidé mohli platit kartou všude, kde chtějí. Věřím, že se díky všem technologickým aktivitám dostaneme brzy až na 75 procent.

Zmíněný trend je způsoben i změnou vnímání, kdy Češi na rozdíl od období před pandemií sice nějakou hotovost v peněžence mají, ale vnímají ji spíše jako rezervu. Nevytahují ji k placení, na to používají především kartu, mobil nebo chytré hodinky.

Dá se z vašich statistik odvodit také to, proč při koronavirové pandemii lidé preferovali bezhotovostní platby? Bylo to například kvůli tomu, aby nepřicházeli do fyzického kontaktu s prodejcem?
To, co říkáte, jsme jako trend viděli. Nějakých osmnáct procent dotazovaných nám potvrdilo, že chtějí používat kartu právě kvůli tomu, že nechtějí přicházet do fyzického kontaktu s prodejcem. To však nebyl ten hlavní důvod, který lidi během pandemie „nutil“ k bezhotovostní platbě. Většina dotazovaných uvedla, že důvodem, proč preferují platbu kartou, je rychlost a bezpečnost transakce. Jako další důvod často uváděli fakt, že hotovost u sebe jednoduše nosit nechtějí. Nahrávalo tomu také chování prodejců, kteří často nabádali k tomu, aby zákazníci brali platbu kartou jako preferovanou metodu. Celá řada prodejců se na nás také obracela s otázkou, zda mohou přestat přijímat hotovost úplně.

Co jste jim odpovídali?
Je to jednoduché. Česká legislativa to nedovoluje, byť penalizace nejsou definované. Proto byli prodejci trochu zoufalí a ptali se nás na názor, jak to zařídit, aby hotovost nemuseli přijímat.

Příkladem, jak to zařídit, může být pražské Manifesto, nemyslíte?
Ano, je to tak. Podle aktuální legislativy musí obchodník vždy nabídnout nějaký kanál pro směnu hotovosti za bezhotovostní prostředek. Tak to funguje i v případě Manifesta, kde si zákazníci s hotovostí mohli částku přednabít na kartu a následně u jednotlivých obchodníků platit kartou. Musím říct, že jsme tento systém u Manifesta před několika lety zavedli právě kvůli legislativě a ukazuje se, že zájem o toto řešení je takřka nulový. Dnes většina lidí vlastní platební kartu nebo jinou alternativu.

Urychlila pandemie nástup nových platebních technologií?
Dá se říct, že ano. Česko je dlouhodobě na světové špici v bezkontaktních platbách a i díky tomu se rychle rozšiřuje takzvaná tokenizace. To znamená uložení platební karty díky zašifrování do široké škály zařízení. Masově jsou rozšířeny platby mobilním telefonem a chytrými hodinkami. Jen pro zajímavost, zhruba 32 procent Čechů dnes platí pravidelně mobilním telefonem. Pomalu se rozšiřují také další technologie, třeba platba fitness náramkem nebo platebním prstenem.

Postupně tak směřujeme k tomu, že platební funkcionalitu bude mít řada věcí kolem nás. Jednoduše zaplatíme tím, co budeme mít zrovna při ruce. Nebo možná ani nebudeme muset nic vytahovat. V latinské Americe jsme nedávno spustili novinku Mastercard Biometric Checkout. Funkce je založena na tom, že u poklady zaplatíte mrknutím nebo lehkým úsměvem či zamáváním ruky. Tedy tak, jak to dnes znáte třeba z odemykání mobilního telefonu. Je to velmi příjemné a jednoduché. Do budoucna si myslím, že i tato technologie bude mít potenciál v České republice.

Je to pomyslné maximum, kam se dá bezhotovostní placení posunout?
Myslím si, že pomyslný cíl je maximální zjednodušení plateb a zavedení její takřka neviditelnosti. To musíme samozřejmě balancovat s dodržením maximální bezpečnosti. Do budoucna bude zapotřebí čím dál méně vyvinuté aktivity uživatele pro ověření identity. Už dnes jsme schopni ověřit identitu uživatele mobilního telefonu jen díky tomu, jak ho drží nebo jak se ho dotýká. V zásadě tak nepotřebujeme žádný jeho akt. Na druhou stranu investujeme do stále chytřejší umělé inteligence. I proto si myslím, že pomyslným extrémem bude provedení platby jen tím, že na ni pomyslíte.

Z vašich odpovědí by se mohlo zdát, že platba běžnou plastovou kartou bude brzy minulostí. Nevidíte to tak?
Určitě k tomu časem dospějeme. Je otázka za jak dlouho. Už dnes je možné v zásadě vydávat platební karty pouze digitálně. Celá řada fintechových společností se přihlásila k cíli úplně eliminovat plastové karty a i my vidíme trend zavádění plně digitálních karet i u některých větších bank. Tento trend se bezesporu bude nadále rozšiřovat. V následujících měsících ale určitě fyzické karty nezmizí. Důvod je prostý. Sice je zde rozvinutá infrastruktura bezkontaktního placení a Češi přemýšlí pokrokově, například při zahraničním cestování však mohou narážet a často fyzickou kartu potřebují. Řada Čechů fyzickou platební kartu vlastní, ale v tuzemsku ji aktivně nevyužívá. Stejně tak je fyzická platební karta pro některé uživatele jakousi jistotou, kdyby se jim vybil například mobilní telefon. A navíc samotná plastová karta může být dnes už nahrazena ekologickou variantou, například z recyklovaného materiálu nebo oceánského plastu. I o to vidíme mezi bankami zájem.

Jste generálním ředitelem pro Česko a Slovensko od konce roku 2019. Ve vedení jste tak prožil celou covidovou pandemii. Jak změnila Mastercard? v Mastercard jsem pracoval i před rokem 2019 a tak si troufám tvrdit, že se v delším časovém horizontu se společnost proměnila výrazně. Byli jsme vždy vnímáni jako karetní společnost, ale postupně jsme se velmi výrazně vyvinuli a dnes jsme spíše technologickou společností zabývající se daty a bezpečností. Jsme multikanálová společnost, která má přesah do mnoha segmentů.

V tuzemsku zůstává celkem velká skupina prodejců, kteří nehodlají akceptovat platební karty a jako argument často požívají vysoké náklady na provoz terminálu. Je tento argument relevantní?
Čísla hovoří poměrně jasně. Podle nich by si šestašedesát procent Čechů rozmyslelo nákup u obchodníka kvůli tomu, že neakceptuje platební karty. Současně víme, že dochází při platbě kartou k výraznému nárůstu tržeb obchodníků. V některých případech až o pětinu. Praxe tedy ukazuje, že akceptace karet je měřitelná dopadem na tržby. Současně data ukazují, že pokud si obchodník dobře vyčíslí náklady na práci s hotovostí, tak v drtivé většině případů, ne-li vždy, převýší náklady na digitální platby. Pro řadu obchodníků, především ze segmentu malých podnikatelů, mohou tato slova znít hodně teoreticky nebo jim může přijít, že se jich tato čísla netýkají. Proto jsme se s našimi partnery před několika lety rozhodli, že spustíme program Česko platí kartou, což je v zásadě náš nástroj v boji proti vámi zmíněným argumentům. Obchodník díky tomuto programu může získat zařízení pro akceptaci karet až na rok úplně zdarma. To znamená, že nemusí řešit poplatek za terminál ani za transakce. Na základě vlastní zkušenosti se může rozhodnout, zda jsou jeho argumenty skutečně platné. Data ukazují, že drtivá většina takových obchodníků v akceptaci karty pokračuje i po bezplatném období.

Click to Pay umožňuje klientům propojit jejich chytré zařízení s platební kartou Mastercard. Vybraní obchodníci při platbě online zařízení automaticky rozpoznají, a klient tak může transakci provést jedním kliknutím namísto zdlouhavého opisování údajů z karty.

V minulosti se často mluvilo o státní správě jako o místu, kde znatelně chybí akceptace platebních karet. Platí to stále?
Myslím, že ve státní správě je stále velký prostor pro zlepšování. Budoucnost si představujeme tak, že bude možné všechny poplatky platit bezhotovostně. Druhým segmentem, na který se hodně zaměřujeme, je už zmíněný segment drobných podnikatelů a živnostníků. I tam vidíme poměrně velkou mezeru. Češi nevolají pouze po rozšíření sítě míst, kde lze platit kartou, ale také po zjednodušení bezhotovostních plateb, především na internetu. Nechceme už přepisovat číslo karty, platnost a bezpečnostní kód. V dnešní době nám právě tohle přijde zdlouhavé. Jsem proto rád, že byla spuštěna iniciativa Click to Pay, což je nový, lepší způsob, jak platit online – jedná se o vyspělou platební technologii založenou na bezpečnostních standardech a inteligentním zabezpečení od Mastercard. Technologie zajistí platbu na internetu jediným kliknutím.

Jaký je aktuálně vztah Mastercard k digitálním měnám?
Za sebe říkám, že některé digitální měny jsou trochu ošidné v tom, že společenský pohled na ně a zájem o platby jimi, se mění zpravidla z týdne na týden. I pozice naší společnosti směrem ke kryptoměnám je hodně inovativní, byť opatrná. Spousta lidí má naakumulované prostředky v kryptoměnách a nyní přemýšlí, jak je převést na reálné nákupy. To v rámci Mastercard umožňujeme a s několika partnery pracujeme na tom, aby mohly z kryptoměn transakce probíhat.

Nejsilnějším tématem letošního roku je válka na Ukrajině. Jak se dotkla aktivit Mastercard?
Tyto události ovlivnily stovky našich kolegů, naše zákazníky a naše partnery víc než si sami dokážeme představit, a to nejen na Ukrajině, ale také v Rusku. V prvních dnech byla naprostou prioritou bezpečnost našich zaměstnanců. Ihned poté začala jednání o donedávna zcela bezprecedentním kroku. A všichni již dnes víme, jaký je výsledek: od března nejsou již žádné karty Mastercard vydané ruskými bankami podporovány. Navíc žádná karta Mastercard nebude fungovat u ruských obchodníků ani bankomatů. Samozřejmě jsme se zapojili také do aktivit, které pomáhají uprchlíkům z Ukrajiny a to jak v okamžité fázi, tak i ve střednědobém horizontu. Podporujeme programy, které zajišťují dlouhodobou ekonomickou integraci migrantů. Jsme například i partnery platformy Ulekare.cz, která pro uprchlíky spustila lékařskou poradnu v ukrajinštině a ruštině zdarma. Z technologického hlediska podporujeme nevládní organizace, vlády a různé finanční instituce v jejich vlastním úsilí tím, že jim poskytujeme naši dárcovskou platformu pro fundraisingové kampaně. Další podporou jsou i důležité kybernetické nástroje pro prevenci podvodů a celkovou procesní ochranu.

Hodnocení článku je 60 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Jan Zátorský

Štítky Michal Čarný, Mastercard, plata kartou, finance, rozhovor, bezhotovostní placení

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.