Lidem se dnes odemkla oblíbená letní atrakce Baťův kanál. Návštěvníci využili prvních plaveb pro veřejnost, které doprovázel bohatý program. Začátek letošní plavební sezony se nese ve znamení bezpečnějších plaveb i vidiny rozsáhlejší modernizace spojené s novou vodní trasou.
Prvním májovým dnem na přístavišti ve Spytihněvi na Zlínsku oficiálně odstartovala letošní plavební sezona na Baťově kanálu. Akci, která na vodní dílo na řece Moravě navrátila turistický lodní provoz, provázejí celodenní oslavy spojené s hudbou, tancem i plavbami pro veřejnost.
Na událost se přišly podívat stovky lidí a zejména rodiny s dětmi využily bohatého nedělního programu. Návštěvníci si užili ukázku technické lodi Jožin, jíž pracovníci Povodí Moravy udržují pořádek na dvaapadesát kilometrů dlouhém kanále, nalodili se na připravená plavidla a nechybělo ani bohaté občerstvení.
Na slavnostní zahájení turistické sezony připravili vodohospodáři plavební komory vyčištěním prostor chodu vzpěrných vrátní a nápustných zařízení a provedením jejich údržby. O kanál se ale starají ve všech ročních období. Na podzim a letos v zimě bylo potřeba provést zdravotní probírky břehového porostu.
„Jednalo se především o likvidaci suchých a poškozených stromů, náletových dřevin, křovinového porostu a rákosu z plavební dráhy, dále také likvidaci stromů poškozených polomy. Velkou měrou se na špatném zdravotním stavu doprovodného porostu podepisuje aktivní činnost bobra evropského,“ vysvětlil ředitel závodu Střední Morava Pavel Cenek z Povodí Moravy.
Středa, 13. dubna 2022, 13:00
Turisticky atraktivní Baťův kanál, který ročně přiláká bezmála 100 tisíc lidí, se chystá na zahájení nové plavební sezony. Vodní dílo na řece Morava čeká v nejbližších letech další modernizace, která přinese lodní zdvihadlo, novou vodní trasu i...
Kvůli intenzitě lodního provozu musejí vodohospodáři věnovat pozornost především údržbě vodní cesty. V posledních měsících se věnovali modernizaci rejd tří plavebních komor, jež přispěje k plynulejší a bezpečnější plavbě. Práce na dalších komorách jsou v plánu pro příští období. „Celkové náklady na modernizaci rejd jedenácti plavebních komor jsou jednašedesát milionů korun," informoval mluvčí Povodí Moravy Petr Chmelař.
O ještě rozsáhlejší investici do Baťova kanálu, který ročně navštíví téměř sto tisíc turistů, informovalo Ředitelství vodních cest (ŘVČ), které se o vodní tok stará. V plánu je vytvoření paralelní cesty k plavebnímu kanálu v lokalitě mezi Veselím nad Moravou a Vnorovy. Zároveň mezi oběma územní celky vznikne nový plavení okruh v délce asi devíti kilometrů.
Součástí plavebního okruhu bude nové plavební zařízení v podobně lodního zdvihadla, které dosud v Česku nikde není. „Byl by to tedy v rámci České republiky technický unikát, který je nicméně v Evropě na vodních cestách využíván, a to i v nesrovnatelně větším měřítku,“ řekl ředitel ŘVC Lubomír Fojtů.
Práce by podle pozitivních odhadů mohly být hotové do pěti let, záleží ale na rychlosti povolovacích procesů. „V plánu je také zvýšení přístavní kapacity současného přístavu o šestačtyřicet plavidel – vznikl by tak největší veřejný přístav pro rekreační plavbu v České republice,“ uvedl starosta Veselí nad Moravou Petr Kolář (TOP 09) s tím, že by investice stála až 400 milionů korun.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.