Miliardové ztráty, reálná hrozby rušení tisíců pracovních pozic a dopad na ekonomiku v celé republice. Cestovní ruch v Praze je podle České unie cestovního ruchu na dně. Ztráty jdou do už nyní do miliard a dále narůstají. Podle unie chybí účinné řešení existenční krize turismu především v hlavním městě. Bez něho lze v brzké době očekávat dramatický dopad na celou Českou republiku a její ekonomiku.
„Zatímco v předkovidovém roce 2019 Prahu navštívilo více než 8,4 miliónu hostů, z toho přibližně 6,8 miliónu ze zahraničí, v prvním pololetí letošního roku to bylo necelých 1,9 miliónu hostů. Cizinců z toho bylo jen něco málo přes 286 tisíc. Je zřejmé, že takový propad žene ke dnu celý český cestovní ruch. Nezbytně nutné je proto nejen urychleně podpořit příjezdový turismus, ale také odstranit trvající bariéry, které práci v tomto segmentu hospodářství komplikují,“ potvrdil prezident České unie cestovního ruchu Viliam Sivek.
Přímá podpora od státu přitom podle Jiřiny Mašič z Asociace cestovních kanceláří České republiky často chybí. „Přesto v roce 2019 vykázaly jen cestovní agentury, zabývající se příjezdovým cestovním ruchem, roční obrat okolo šesti miliard korun. Dalších šest miliard zde utratili jejich klienti za ostatní turistické služby. Nyní jsou již druhý rok prakticky na nule a tento trend bude vzhledem k současné situaci pokračovat nejméně do jara 2022,“ zdůraznila Mašič.
Už nyní přišla více než třetina českých průvodců o práci. Miroslav Prokeš z Asociace průvodců dodává, že v Praze proto roste počet průvodců cizinců s průkazem bez kvalifikace, tedy průvodce prvního stupně. „Kvalifikovaní průvodci však v Praze dostávají stejný průkaz dle novely zákona,“ upozornila Jana Mecnerová ze Sdružení průvodců.
Podle odborníků v oboru potřebuje cestovní ruch, aby fungovaly také navazující služby. „Pokud se nám povede přivézt skupinu turistů, musíme pro ni zajistit kvalitní a především dopravně dostupné ubytování, stravování a další služby, program s průvodcem a to tak, aby tento celý ekosystém pracoval jako jeden dobře promazaný stroj. V cestě přitom mnohdy stojí řada zbytečných překážek,“ poznamenal výkonný ředitel Asociace cestovních kanceláří Michal Veber.
Asi nejvíce dopadá aktuální situace na turismus v Praze, kde došlo také například k zákazům vjezdu autobusů do centra Prahy. „Stávající změna vjezdů v Praze znamená třeba u kongresů to, že místo jednoho minibusu pro 24 osob plnícího ekologickou normu EURO6, který přiveze hosty z kongresového sálu, pojede minimálně šest osobních aut taxi. To přece nedává smysl,“ uvedl jeden z příkladů zástupce iniciativy pro záchranu zájezdové autobusové dopravy Jiří Vlasák.
„Vyzýváme proto primátora hlavního města ke společnému jednání, které odstraní některé nesmyslné bariéry a zároveň zvýší příjem i pro městem zřízené organizace. Spolu s jednotlivými asociacemi jsme připraveni pomoci zlepšit ekosystém cestovního ruchu v hlavním městě, které bylo, je a vždy bude vstupní bránou do České republiky. Za pět minut dvanáct už bylo,“ uzavírá výkonný viceprezident České unie cestovního ruchu Jaromír Polášek.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.