V Těšanech na Brněnsku začala oprava náhrobků rodiny Turkovy a Petlákovy, v nichž se nachází ostatky rodin, které se byly předlohou bratrům Mrštíkovým k napsání známého dramatu Maryša, jedné z nejznámějších postav českého divadla. Obec současně investovala peníze rovněž do obnovy pomníku rodiny Karažiové.
Mrštíci se při psání legendárního díla nechali inspirovat právě osudy rodin z Těšan. Nyní se obec snaží dědictví oživit opravou jejich náhrobků. „Maryša se na divadelních prknech hraje dodnes a my chceme, aby nejen návštěvníci Těšan, ale také místní vnímali, jak významné je pro obec místo, kde jsou ostatky našich rodáků uloženy. I náhrobek rodiny Karažiové patří mezi dominanty místního hřbitova a věřím, že po zrestaurování bude vyhledávanou památkou,“ popsal starosta Těšan Miroslav Zborovský (KDU-ČSL).
Při opravách náhrobku Karažiových se zjistili restaurátoři zajímavost. Při pracích si všimli značně poškozeného nápisu A. LOOS. S největší pravděpodobností jde o podpis slavné kamenosochařské dílny Adolfa Loose, který byl otcem ještě slavnějšího světového architekta Adolfa Loose mladšího. Adolf Loos starší (1829-1879) založil roku 1860 vlastní kamenickou dílnu, která se věnovala ve velké míře funerální architektuře.
Kvůli špatnému podloží a havarijnímu stavu bylo náhrobky šetrně rozebrat a vytvořit nový betonový základ. Následovala náročná etapa čištění, kdy se v průběhu času na náhrobcích postupně objevily různé druhy znečištění. „Bylo třeba řešit staré tmely a spárování, biologické napadení, mastné fleky, korozivní produkty z nevhodných barev či kovových prvků, různé krusty atd. Čištění trvalo déle jak měsíc, a to především kvůli bílým mramorům, které je třeba čistit velmi citlivě, aby nedošlo k nevratnému poškození,“ sdělil restaurátor Dominik Fiala.
Podle restaurátorů všechny kamen kromě leštěné žuly vykazovaly značnou povrchovou korozi, a proto je bylo třeba hloubkově zpevnit. Zásahem se výrazně prodlouží životnost kamenů. „Po těchto provedených krocích proběhne ještě injektáž a lepení trhlin, a doplnění chybějící modelace. Následně se pomníky opět sestaví na nové základy, jednotlivé bloky se vyspárují a obnoví se čitelnost písma. Závěrem bude povrch ošetřen hydrofobizací, která prodlouží životnost díla i restaurátorského zásahu,“ dodal Fiala.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.