úterý 27. července 2021 Věroslav

V Brně jako v Amsterdamu. Město ukázalo podobu nového nádraží

Brno dnes odhalilo rozhodnutí o podobě dlouho řešeného nového hlavního nádraží. Vítězem architektonické soutěže se stal nizozemský ateliér Benthem Crouwel Architects, který má za sebou projekty nádraží v Rotterdamu či v Amsterdamu. Dokončení nové budovy se předpokládá mezi lety 2032 a 2035.

Návrh nizozemských architektů, kteří budou dohlížet na zpracování projektové dokumentace nové budovy, počítá s brněnským nádražím jako s moderním železničním uzlem odkazujícícím na historické budovy. „Vítězný návrh klade důraz na brněnského genia loci i pečlivé posouzení praktického fungování nové budovy nádraží i jejího okolí,“ řekl ředitel Kanceláře architekta města Brna (KAM) Michal Sedláček, který společně s architektkou Evou Jiřičnou nebo urbanistou Peterem Gero zasedal v soutěžní porotě.

Do první fáze projektové soutěže o návrh se zapojilo celkem dvanáct týmů, mezi nimiž byli autoři nádraží ve Vídni, Haagu či Londýně. Do druhé fáze se pak dostaly čtyři konkrétní vizualizace nejúspěšnějších architektů. Posuzované návrhy budou od 30. září k vidění na výstavě v Křížové chodbě brněnské Nové radnice. „Představen bude i velký model nové čtvrti Trnitá, který během svého hodnocení využívala odborná porota. Přímo do modelu byly totiž vkládány soutěžní modely jednotlivých týmů s navrženými budovami i navazujícím veřejným prostranstvím," uvedla mluvčí KAM Brno Šárka Reichmannová.

Nové hlavní nádraží bude stát poblíž Svratky na místě nynějšího dolního nádraží. Přesun by měl zlepšit přestup mezi vlakovou, autobusovou a městskou hromadnou dopravou. Město si od nové polohy slibuje také uvolnění rozsáhlých ploch v centru města pro parky a výstavbu bytů. „Historický železniční viadukt se stane promenádou mezi centrem města a proměněným nábřežím. Nové nádraží z obou stran obklopí kvalitní veřejný prostor, s centrem města ho spojí nový bulvár se stromořadím a tramvajovou linkou,“ poznamenala brněnská primátorka Markéta Vaňková (ODS).

Modernizace brněnského železničního uzlu je dle vedení města nezbytná. O přesunutí nádraží ke Svratce se rozhodlo již roku 2018, soutěž o návrh byla vyhlášena loni v srpnu. Šlo o největší architektonickou soutěž v historii Česka. Účastníci museli představit nejen novou nádražní budovu, ale také řešení přiléhajících veřejných prostranství, budov pro administrativu, bydlení, autobusového nádraží, terminálu městské hromadné dopravy a propojení pro pěší.

Hodnocení článku je 80 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto KAM Brno | Zdroj KAM Brno

Štítky nádraží, stavba, brno, vlak, doprava

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.