Bezohlední a nebezpeční, taková slova nejčastěji zaznívají od strážců z Lesů města Brna (LMB) na adresu motorkářů a čtyřkolkářů, kteří naposledy řádili na cestě od Šmelcovny na Hálův mlýn. Případy v nedávné době evidují nejen brněnští lesníci, ale také správci Chráněné krajinné oblasti (CHKO) v Moravském krasu a mnozí další.
O pořádný rozruch se postarali milovníci rychlých kol obzvláště v brněnských lesích, kde se ochráncům podařilo nedávnou ilegální jízdu zdokumentovat. Na pořízených fotografií je například vidět, jak se po lesní cestě prohání motorka bez registrační značky, před níž rychle uskakuje rodina i s kočárkem. Podle Andreji Musilové z LMB podobných případů v poslední době přibývá. Navíc je často nemožné případného viníka potrestat, protože rychle zmizí.
„Bezohlednost motorkářů i čtyřkolkářů se zvyšuje i v souvislosti se zavřenými areály, kde by mohli legálně jezdit. Ohrožují nejen návštěvníky lesa, ale hlukem a jízdou i mimo cesty plaší zvěř, která na jaře klade mláďata. Ničí mladé porosty, kde vyjíždějí terénní zářezy a obnažují povrch erozí,“ popisuje Musilová.
Někteří jezdci i kolaři navíc ořezávají větve a upravují si terén pro vlastní potřebu. Lesníci proto pravidelně vynakládají peníze na údržbu cest. Podobné případy hlásí také CHKO Moravský kras, kde už mají s nelegálními výpravami motoristů bohaté zkušenosti.
„Nejvíce případů evidujeme v jižní části krasu, která přiléhá k Brnu. Má na to nepochybně vliv právě blízkost velkého města a neustále rozrůstajících se obcí v okolí. Problémy s jezdci máme ale i v dalších částech území. Loni se jsme například objevili jezdce na čtyřkolce u Macochy nebo u Habruvecká bučiny,“ tvrdí strážce přírody z Moravského krasu Antonín Tůma, podle nějž se jedná o celorepublikový problém.
Právě kvůli neukázněným řidičům povolává tamější správa do akce přes léto také posily. Pomáhají strážci ze školního lesního podniku Křtiny, jenž spadá pod Mendelovu univerzitu, nebo policisté. Sankce se udělují prostřednictvím stráže přírody Agentury ochrany přírody a krajiny ČR, jež v krasu působí. Výše pokuty se odvíjí od situace i závažnosti přestupku. Zpravidla se pohybuje částka v řádech tisíců korun. Maximální hranice činí 10 tisíc korun. Další postup záleží také na policii.
„V případě zjištění přestupkového jednání po zadokumentování přestupku čeká neukázněné řidiče sankce formou pokuty nebo postoupení věci příslušnému správnímu orgánu,“ uvádí policisté.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Krásný tendenční článek - všechno jepouze obecně popsáno s cílem zaměřit pozornost veřejnosti jiným směrem, než na lesní hospodaření LČR. Takže hurá - máme tady motorkáře, čtyřkolkáře a jdeme na ně!!! Jenže, kdo občas do lesa zavítá moc dobře ví, že to co z lesů dnes zbylo nezpůsobili motorkáři, ale hospodaření podniku Lesy ČR - mimochodem odjakživa trafika za zásluhy pro zasloužilé partajníky a to jednou z leva a podruhé z prava - vždy jak se měnilo zastoupení na ministerstvu. Své v této organizaci má i náš pan premiér, jehož firmy (které nevlastní a neovládá) dělají s podnikem LČR ty největší kšefty. A tak peníze vesele tečou ze státního rozpočtu tam kam mají, hospodářský výsledek nikdo moc neřeší - je přece ta...kalamita! A manageři kšeftují se zakázkami na těžbu, na obnovu lesa a prodejný to novinář napíše článek, kterak kluci na motorkách pustoší a pustoší, aby řádný občan (moc nechodící do lesa) se třeba nezačal ptát - proč LČR berou les jako továrnu na dřevo, co LČR udělali v rámci prevence proti kůrovcové kalamitě, proč se těží hlava nehlava bez ohledu na škody a třeba také - proč zmizeli před 7 - 8 lety lapače kůrovce, které odjakživa byly v lesích běžně viditelné? Ano nejsem odborník na lesní hospodaření, nejsem ani ekolog, ale jedno vidím jasně a zřetelně - kůrovec řádně zdevastoval pouze naše lesy, ne lesy sousedící, tedy rakouské a německé - tedy jasně je dán rozdíl ve výsledcích lesního hospodaření a Lesy České republiky v tomto srovnání propadají na celé čáře.