pondělí 12. dubna 2021 Julius

Světový unikát, nadšenci z Brna postavili první saunový vlak

S netradičním nápadem se vytasili nadšenci z Brna, kteří ve volném čase přestavěli vlakový vagón na saunu. Saunový vlak je vůbec první svého druhu na světě. Dosahuje rychlost až 80 kilometrů v hodině a poprvé na koleje vyjede, jakmile opadnou vládní protiepidemická opatření.

Čtyři měsíce se každý víkend scházela parta dobrovolníků ve Veselí nad Lužnicí, kde strávili bezmála 3 tisíce hodin na netradiční přestavbě starého vagonu na saunu. O brigádníky neměli organizátoři z projektu VlakFest nouzi, i když se za práci platilo „jen“ pizzou a pivem. 

Napadá mě spousta blbostí, troubím je do světa a když se někdo chytne, tak je realizujeme. Práce je jednou z mála věcí, kterou nám vláda ještě nezakázala, a mnoha lidem se líbí pracovat na něčem zajímavém,” vysvětluje hlavní tvůrce nápadu, podnikatel a dobrodruh Albert Fikáček, kterému se stavbou pomáhala desítka dobrovolníků.

Výkresy na internetu 

Podle vedoucího stavby Zdeňka Procházky bylo vybudování sauny ve vlaku pořádně náročné. S podobným úkolem totiž neměl nikdo ze zúčastněných do té doby žádné zkušenosti. Při výstavbě se navíc muselo myslet na spoustu věcí ohledně bezpečnosti, pevnosti a funkčnosti materiálu. Některé informace proto hledali kutilové různě po internetu. Práci brigádníkům ztěžovaly okolnosti pandemie. Kvůli nestálé otevírací době obchodů se musely objednávat součástky vždy s předstihem. Celé dílo se tak podařilo hlavně díky nápaditosti a zápalu pracujících.

Když do Veselí začátkem listopadu dorazil náš vagón, začala jedna velká improvizace. Zapeklité bylo, že jsme všechno dělali bez nákresu a přizpůsobovali rozměry podle toho, jak to zrovna vycházelo. Docela omezující byl čas, do kdy jsme měli saunu dokončit. Naštěstí díky mým předchozím zkušenostem se saunou, velké šikovnosti všech brigádníků a dostupným informacím na internetu nebylo moc složité navrhnout konstrukci, aby sauna fungovala dobře,” popisuje Procházka.

Připravují i koncertní vagón

Na saunovém vagónu v současně době ještě schází dodělat ochlazovací káď. Při testovacích jízdách si cestující museli vystačit se sněhem a studenou sprchou. Do ostrého provozu sauna vyrazí, jakmile vládní opatření poleví. Vlak se saunou ale není jediný, na kterém dobrovolníci pracují.

Postupně vzniká například koncertní vagón a rekonstruují se dva lehátkové vozy, které chtějí stihnout dokončit do léta. Dobrodruzi z VlakFest s nimi chtějí na začátku července vyrazit na 3. ročník hudebně-cestovatelského festivalu ŽiWELL Express. Letos plánují vyjet na silvestrovskou výpravu na Ukrajinu, vlakem do Bosny nebo drezínou do Íránu a objet svět trolejbusem.

Rekonstrukce něco stojí

Kvůli rekonstrukci vagónů uspořádal VlakFest veřejnou sbírku na portálu Donio.cz. Zájemci mohou projekt podpořit například tím, že si koupí píšťalku strojvedoucího, lehátko ve vlaku nebo si předplatí vstup do sauny. Nadšenců, kteří se rozhodli projekt podpořit, se našlo mnoho.  

Vlak a sauna, to je tak šílené a zároveň úžasné spojení, že jsem to musel mít. Sehnat partu kamarádů, kteří do toho půjdou se mnou, bylo dílem okamžiku. Už se těšíme na soukromou projížďku Prahou a saunování. Bude to jedinečné zahájení doby pocovidové,” uvedl jeden z podporavatelů Luděk Hrnčíř.

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto VlakFest

Štítky Vlak, Brno, Nadšenci

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.