Brněnská radnice už nechce, aby lidé parkovali po městě elektrické koloběžky, jak se jim zamane. Magistrát se proto dohodl s některými provozovateli, že koloběžkáři zaparkují na přesně vyznačených místech. Regule začnou platit od dubna.
Samovolné odkládání elektrických koloběžek ve veřejném prostoru vzbuzuje mezi Brňany dlouhodobě velké vášně. Potíže mají zejména chodci, kterým sdílený dopravní prostředek překáží v cestě.
V brněnských ulicích se sdílené elektrokoloběžky objevily poprvé před dvěma roky. Za tu dobu jejich počet nabobtnal na stovky. Podle nových regulí, na nichž se radnice domluvila se třemi největšími provozovateli sdíleného dopravního prostředku ve městě, bude „parkoviště“ koloběžek ve veřejném prostoru jasně vymezené. Jezdcům ukáže mobilní aplikace přesné GPS souřadnice, kam vozítka odložit. Teprve poté jim skončí výpůjčka.
„Dohoda s poskytovateli elektrických koloběžek v Brně přináší především zvýšení bezpečnosti jejich provozu i omezení nepříjemných jevů spojených s odkládáním koloběžek v ulicích města,“ těší radního pro oblast dopravy Petra Kratochvíla (ODS).
Špatně zaparkované koloběžky doposud provozovatelé odklízeli na správné místo sami, respektive jejich hlídky v terénu. Podle Jiřího Hofera, jednatele společnosti Yoyoway, systém fungoval dobře. Problémem podle něj ale bylo, že v Brně působí více provozovatelů, a ne každý se o svůj majetek řádně staral. Práci správcům koloběžek přidávají také lidé, kteří je úmyslně přemisťují.
Hofer je přesto rád, že k dohodě mezi radnicí a provozovateli došlo, protože nyní budou mít všichni stejná pravidla. Rovněž věří, že město nastaví kvalitní systém. Podle něj totiž ze statistik společnosti vyplývá, že zájemce o svezení na koloběžce k ní ujde maximálně sto metrů, jinak ztrácí zájem. Má však obavy z technické stránky řešení.
„Pokud bude úzká ulice s vysokými budovami, jako je například Orlí či Jánská, nemusí uživatel koloběžku přesně zaparkovat. Sice bude zaparkovaná správně podle zadaných souřadnic GPS, ale místo na pravé straně vozovky bude stát třeba na levé. To bude sice podle aplikace v pořádku, ale ne podle systému města,“ řekl Hofer, jehož společnost nabízí ve městě 250 koloběžek.
Na případné odstranění technických nedostatků má radnice celý březen. Právě v tento měsíc, kdy po zimě znovu vyjede většina koloběžek z garáží, hodlá město novinku testovat. V dubnu se už pojede na ostro. Podrobný manuál pokynů chystá magistrát představit v nejbližších dnech.
Kromě nesystematického odkládaní trápí Brňany v souvislosti s koloběžkami i neukázněnost některých jezdců. Většinou je řeší strážníci pokutami. „Na přestupky v souvislosti s koloběžkami se zaměřujeme. Nejčastěji souvisí s jízdou po chodníků nebo v protisměru. Hlídky se situacemi zabývají za provozu. V případě přestupku činí pokuta až 2 tisíce korun,“ sdělil mluvčí brněnských strážníků Jakub Ghanem.
Podle Ghanema se strážníci přímými oznámeními veřejnosti na koloběžkáře příliš nezabývají, protože lidé většinou nestihnou problém ani nahlásit. Důvodem je to, že uživatelé koloběžek rychle ujedou a lidé už situaci dále neřeší.
Současné vedení města již několikrát podpořilo sdílenou dopravu. Svědčí o tom i fakt, že v moravské metropoli se kromě koloběžek nachází stovky cyklistických kol různých dodavatelů. Delší dobu už Brňané využívají také automobily nebo naposledy elektrické skútry, kterých má být až 250.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.