úterý 26. ledna 2021 Zora

Lidé často neví, na koho se obrátit. Jsme rozcestníkem pro případ nouze, říkají pracovnice Socio Info Pointu brněnského magistrátu

Potřebujete vyřídit invalidní důchod pro blízké, o které pečujete? Dostala se vaše rodina do tíživé situace, ve které si bez pomoci jen těžko poradíte? Takové případy a mnoho podobných řeší denně pracovníci Socio Info Pointu brněnského magistrátu. Často se však stává, že lidé ani neví o pomoci, kterou může město či jiná instituce poskytnout. Nebo kam za pomocí jít. Socio Info Point je rozcestníkem pro všechny lidi v nouzi.

Za současné situace okolo pandemie koronaviru se lidé dostávají do svízelných životních situací možná ještě častěji, než tomu bylo před nástupem jara. Může přitom jít o případy, kdy má člověk na pomoc ze strany státu a jeho úřadů či k tomu určených odborů místních samospráv nárok. Jen o tom neví.

Socio Info Point pomáhá s řešením problémů seniorům, samoživitelkám, rodinám v tíživé situaci, invalidům, cizincůmduševně nemocným či handicapovaným lidem

Prvotní překážkou pro mnoho lidí může být už jen v problému správně zorientovat. Brno pro tyto případy zřídilo Socio Info Point. Pracoviště, které může každý kontaktovat osobně, telefonicky nebo online.

„Jsme tu pro lidi, kteří se nějakým způsobem ocitli v situaci, kdy potřebují pomoc a zároveň jsou v té situaci noví. Proto nemají často ani tušení, na koho se obrátit. Nebo že se mohou vůbec na někoho obrátit a požádat o pomoc,” vysvětluje Martina Kalinová z brněnského Socio Info Point (SIP)

Podle Kalinové jde o situace, které v životě potkají spoustu lidí. „Člověk ovdoví a na vše zůstane sám. Stane se mu nehoda s doživotními následky a je odkázán na pomoc, které se mu nedostává. Onemocní mu rodiče a najednou se musí spolu s dětmi starat i o ně. To je jen základní výčet situací, kdy by se lidé měli obrátit na nás. Jsme tu pro ně,” dodává Kalinová.

„Ovdověla jsem a zůstala na všechno sama. Zdraví už moc neslouží, takže postarat se o sebe a domácnost bylo nad moje síly. Zašla jsem na SIP a udělala dobře, protože mi poradili s žádostí do domova pro seniory i s příspěvkem na péči. Nějakou dobu jsem čekala na přijetí, ale už jsem tady a moc hezky se o mě starají," říká se šestasedmdesátiletá Božena.

Rozcestník pro lidi v nouzi

Socio Info Point zprostředkuje pomoc pro získání příspěvku na bydlení, na péči, na děti, živobytí či zdravotní a kompenzační pomůcky.

SIP také pomáhá se starobním, invalidním, sirotčím, vdovským a vdoveckým důchodem.

Socio Info Point brněnského magistrátu sice není institucí, která poskytne žadatelům přímou, konkrétní pomoc. Tu však dokáže zprostředkovat.

„Systém příspěvků na péči, sociálních podpor, dávek v nouzi a dalších podpůrných programů je v Česku sice efektivní, ale poměrně složitý. Je pochopitelné, že v něm lidé mohou mít zmatek,” říká Jan Polák, vedoucí Odboru sociální péče brněnského magistrátu, který SIP zaštiťuje.

„Socio Info Point proto funguje jako rozcestník. Lidé nám řeknou, co je trápí. Probereme spolu jejich situaci, vysvětlíme, kdo jim může pomoci a spojíme je s danou institucí,” dodává pracovnice poradny.

„Chodila jsem do práce a po ní se věnovala dětem. Čím dál víc mou pomoc potřebovali i rodiče, kterým přibývaly zdravotní problémy. Nestíhala jsem, byla ve stresu a nevěděla, jak to začít řešit. Zavolala jsem na SIP, kde mi poradili s tím, jak využít sociálních služeb i jak vyřídit příspěvek na péči. Teď k rodičům dochází pečovatelská služba a všem se ulevilo," říká čtyřiapadesátiletá Brňanka Jana.

Narůstající fenomén sendvičové generace

„Často přitom jde o lidi, kteří do té doby nikdy žádnou instituci o pomoc nežádali. Zvykli si táhnout vše na vlastních bedrech. Chodí do práce, starají se o děti a zároveň pečují o rodiče. Jsou vyčerpaní. Zároveň nemají tušení, že mohou  částečně svěřit péči o rodiče pečovatelské službě, která za nimi může docházet,” vysvětluje pracovnice poradny Lucie Mrázková.

Nejčastějšími klienty SIP jsou podle Mrázkové senioři, invalidé a rodiny či matky samoživitelky v těžké životní situaci. „Narůstajícím fenoménem posledních let je však problém tzv. sendvičové generace,” říká Mrázková. Jde o generaci, která se musí starat jak o své děti, tak rodiče. 

Zelená linka šetří čas a energii

Způsobů, jak kontaktovat SIP s žádostí o pomoc, je několik. Lidé mohou v úřední hodiny přijít osobně na sídlo Socio Info Pointu na adresu Koliště 19. Obrátit se lze také mailem na socioinfopoint@brno.cz.

Nejjednodušší způsob je však zvednout telefon a zavolat zelenou linku na čísle 800 140 800. Vyhledat pomoc pomocí SIP šetří čas a energii jak pracovníkům sociálních služeb, tak především samotným klientům. Veškeré služby poskytuje SIP zcela bezplatně.

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto pixabay.com, SIP

Jedná se o PR článek. Více info k PR článkům můžete najít ZDE.

Štítky socio info point, sip, zkuste sip, pomoc, senioři, invalidé, podpora, důchod, bydlení

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.