V posledních letech se elektromobily u veřejnosti těší větší oblibě. Jejich prodeje postupně rostou, a podle některých odborníků lze očekávat, že během tohoto století kompletně nahradí spalovací motory. Jak vidí budoucnost elektromobilů Brňané?
V Brně je dobíjecích stanic pro elektromobily zatím několik desítek, převážně jsou ale v soukromém vlastnictví nebo k nim mají přístup pouze zaevidovaní uživatelé. Radní se proto rozhodli zareagovat na rostoucí oblibu elektromobilů a v srpnu se rozhodli, že do příštího roku vystaví další dobíjecí stanice. Jaký mají názor na elektromobily samotní Brňané? Jsou podle nich dopravním prostředkem budoucnosti?
Jitka Maňáková, 42 let, obchodní asistentka
Nápad je to podle mě výborný, ale nedotažený. Je tam ještě veliký prostor na přemýšlení do budoucna, výrobci si asi neuvědomují negativní stránky výroby. Ta zatím není ideální, takže ještě musí ujít cestu, aby elektromobily opravdu měly pozitivní vliv na životní prostředí. Pro mě osobně je ale představa, že chci někam jet a musím řešit nabíjení, hodně omezující. Na to nemám čas. Až stojany na nabití budou na každém rohu, tak to bude jiné. Zatím to není na takové úrovni, aby se to rozjelo ve velkém měřítku. Budoucnost ale elektromobily mají, třeba pro moje děti to bude paráda, ale to bude až za hodně dlouho.
Jiří Drbal, 19 let, student
Výroba baterií je nákladná, takže těžko říct, jak to je s tou zátěží na životní prostředí v porovnání se spalovacím motorem. Nezabývám se tím, každý říká něco jiného, ale spíš mě zajímá problematika elektrobusů. Nejlepší elektrobus je trolejbus. Auta nemám moc rád, každé je nešťastně vyrobené.
Pavla Kimmerová, 76 let, v důchodu
Vzhledem k situaci, která se vyvíjí, uzavírají se doly, šachty a přicházíme o zdroje, benzín a jiné spalovací motory se jednou vypotřebují. Takže jako laik si myslím, že elektromobily budou mít budoucnost, protože zdroje benzínu a nafty tady asi nebudou navěky. Bohužel se pak ale naskýtá otázka, jak to bude s elektřinou, a jestli budeme mít dostatek zdrojů pro to, aby elektromobily mohly fungovat a rozšířily se mezi víc lidí.
Miroslav Tomíšek, 32 let, živnostník
Elektromobily jsou pohodlné, jednoduché a šetří výrazně životní prostředí. Hodně článků píšou autoři, kteří se snaží lidi přesvědčit, že se elektřina vyrábí z uhlí a je to proto méně ekologické než spalovací auta. Už ale většinou zapomínají říct, že při výrobě benzínu se spotřebuje 1,5kWh elektrické energie na 1 litr benzínu. Plno majitelů navíc nabíjí doma ze solárních panelů a tím je to potom ještě ekologičtější. Výhodou je i levnější provoz, při cestách na delší vzdálenosti je ale potřeba více plánovat. Elektromobil se může stát dopravním prostředkem budoucnosti, ta technologie je už na dobré úrovni. Ještě bude ale potřeba asi zapracovat na bateriích, ty současné mají velkou hmotnost, rozměry i vysokou cenu. Z toho důvodu zatím není elektromobil pro každého.
Jan Káňa, 57 let, inženýr v automobilovém průmyslu
Elektromobily v současném pojetí Evropské unie a jejího "zeleného náboženství" jsou slepou cestou automobilismu, na kterou Evropa ekonomicky doplatí. Z hlediska významu pro redukci CO2 na naší planetě nebudou znamenat nic. Nedokážu si představit, že rozkopeme tisíce našich silnic a měst, abychom instalovali nová elektrická vedení pro potřebné nabíječky. Jak budou nabíjet své automobily lidi v panelácích? Kde budeme brát potřebnou elektřinu? Budeme ochotni vystavět statisíce větrníků a zničit naši krajinu? Já doufám, že ne. Buď zvítězí vodík a nové generace výrazně úspornějších spalovacích motorů, nebo zelený fanatismus převálcuje selský rozum i reálné výsledky vědců a půjdeme cestou zničení ekonomiky našich států.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.