čtvrtek 1. října 2020 Igor

Brňané jsou naštvaní, pro chodce zbyl na Veveří jenom úzký koridor. Radní změny neplánují

Teprve v pondělí se slavnostně otevřela ulice Veveří po částečné rekonstrukci a už u místních obyvatel vzbudila kritiku. Prostor pro pěší vyznačený modrými čárami je podle některých lidí příliš úzký, a to kvůli vyhrazenému stání pro auta.

Brněnská ulice Veveří v centru Brna se po několikaměsíčních opravách v pondělí znovu otevřela veřejnosti. Spíše než radost ale vzbudila v lidech nevoli. Namalované modré čáry, které vyznačují oblast rezidentního parkování pro auta, omezují prostor pro chodce tak, že jim v některých místech zůstává pouze úzká ulička. „Mohl to být krásný prostor bez aut a parádní promenáda. Ale my jsme řekli ne a auta vše zase zničí,“ vyjádřil se jeden z nespokojených občanů Jan Semrád.

Modré čáry však byly na místě už před rekonstrukcí. V posledních měsících došlo pouze k opravám kolejového svršku, povrchu komunikace a opravám části kanalizace. „V místě se chodníky upravovaly pouze lokálně a podoba parkování zůstala stejná jako před opravami. Značení se tedy neměnilo a je ve stejných místech jako před začátkem oprav. Pro tuto oblast placeného stání bylo značení projednáno a schváleno v dotčených orgánech před dvěma lety,“ řekl tiskový mluvčí magistrátu města Brna Filip Poňuchálek.

Ulička pro pěší musí mít minimálně jeden a půl metru

Podle českých technických norem musí prostor pro pěší dosahovat alespoň 1500 milimetrů. Jeden pruh pro chodce tak má měřit 0,75 metru, kolem kterého by měl být z jedné strany půlmetrový odstup od vozovky. Dvacet pět centimetrů na straně druhé slouží jako bezpečnostní odstup od pevné překážky. Na Veveří se šířka uličky pro chodce mění. „Velikosti odpovídají parametrům normy. V některých místech je využita možná výjimka, a to na jeden metr šířky,“ dodal Poňuchálek. Podle měření redakce v užších částech měří k modré čáře prostor 94 centimetrů, v těch širších přibližně 1470 milimetrů.

Mezi kritiky současného stavu ulice po opravách je i krajský zastupitel Michal Doležel. Podle něj se měla rekonstrukce uskutečnit podle projektu, který schválilo předchozí vedení města. „Veveří měla být moderní městskou třídou, která počítá s místem pro cyklisty i chodce. Místo toho se na několik měsíců zavřela, ale dělníci pouze vyměnili starý povrch za nový. Tahle oprava je nekoncepční, zbytečně drahá a bez zlepšení," uvedl Doležel. Proto chce iniciovat úpravu městské třídy podle původního návrhu, přestože by to znamenalo opakované uzavření ulice.

Opravy trvaly několik měsíců

Dělníci ze tří městských firem opravovali Veveří několik měsíců, s rekonstrukcí začali v dubnu letošního roku. Kvůli výměně kolejového svršku přes prázdniny ulicí vůbec nejezdily tramvaje. Brněnský dopravní podnik do oprav investoval 60 milionů korun. Brněnské vodárny a kanalizace dali za rekonstrukci kanalizace a vodovodu přes 27 milionů a oprava vyhrazených jízdních pruhů stála Brněnské komunikace 11 a půl milionu korun.

Ohodnoť článek

Celkem hlasovalo8 čtenářů

Štítky Veveří, rekonstrukce, chodci

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Aleš Böhm

Jednoduché. Někdo o tom rozhodl a schválil. Uvést jméno, fotografii a adresu. Tohle je jen novinářský šlendrián.

středa, 2. září 2020, 17:46

Zdenek Machek

Naprosto neuvěřitelné. Poslal bych tam úředníka co to povolil ať se tam jde projet s kočárkem, jak mu bude příjemné až mu do něho bude najíždět auto. Normy se používají jen tam kde se hodí, kde se nehodí, tak se ignorují. Další příklad zpackané rekonstrukce.

středa, 2. září 2020, 12:10

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.