Místo bývalého odkaliště přívětivý park. Nesoucí navíc odkaz brněnského studenta a letce RAF Richarda Hapala. Na vybudování Hapalova parku pod lomem Hády společně pracují Teplárny a spolek Studentské Brno. Realizace parku měla skončit minulý rok, projekt se ale zatím nijak nehýbe.
Podle zástupců spolku je připravená projektová studie. „Situace je teď taková, že za naši stranu, teda Studentské Brno, autory parku a Mendelovu univerzitu, je připravena projektová studie parku a zároveň jsou kompletně připraveny projekty pro odstranění špatných dřevin, výsadbu nových a přípravu cestní sítě,“ okomentoval nynější ambasador Studentského Brna Stanislav Čaban. „Bohužel projekt stojí u Magistrátu města Brna a Tepláren Brno,“ dodal.
Podle mluvčí Tepláren Brno Renaty Diatkové byla realizace parku na Hádech pozastavena z rozhodnutí města Brna. „Podmínkou realizace je majetkoprávní vypořádání dotčeného území. V lokalitě budoucího parku je potřeba vypořádat několik pozemků, které jsou ve vlastnictví soukromých osob. Po získání potřebných pozemků a zákonem stanovených povolení může být realizace Hapalova parku zahájena,“ vysvětlil mluvčí Magistrátu města Brna Filip Poňuchálek.
Kdy to ale bude, se neví. „Nelze samozřejmě vůbec časově určit, jak dlouho bude ještě spor o vlastnictví pozemků trvat,“ dodala Diatková.
O názvu parku rozhodlo veřejné hlasování. Vítězný návrh nese odkaz Richarda Hapaly, brněnského studenta a později letce RAF, který zemřel v bojové akci.
Richard Hapala byl student Vysoké školy zemědělsko-lesnické v Brně (dnešní Mendelova univerzita v Brně), který po uzavření vysokých škol odešel ze země do exilu a stal se součástí 311. československé bombardovací perutě královského letectva Royal Air Force.
Hapala se narodil v obci Staříč (okres Místek), poté se rodina přestěhovala do Brna-Řečkovic. Zde byl aktivní v Řečkovickém Sokolu a Svazu junáků a skautů RČS.
V Brně absolvoval I. čs. státní reálku, kde v roce 1936 složil úspěšně maturitní zkoušku. Poté nastoupil na vojenskou službu v Prostějově, zde dokončil školu pro důstojníky letectva v záloze. Později se stal poručíkem letectva československé armády. Na podzim roku 1939 nastoupil na studium zemědělského inženýrství. Školu bohužel nikdy nedokončil, po uzavření vysokých škol odešel do exilu.
Jeho cesta vedla přes Francii do Velké Británie. Po připlutí se ucházel o místo v RAF. Po přijetí nastoupil výcvik navigátora bombardovacích letounů, který v říjnu roku 1940 úspěšně dokončil.
Zařazen byl k 311. československé bombardovací peruti, a ta se mu také stala osudnou. V noci z 1.7. na 2.7. 1941 se Ing. IM Hapala zúčastnil jako navigátor letounu Wellington se šestičlennou posádkou náletu na Cherbourgh. Tento letoun byl při návratu omylem sestřelen anglickým stíhačem u Lower Park Farm u Mere v hrabství Wiltshire. Nikdo z posádky sestřelení nepřežil. Richard Hapala byl pohřben na hřbitově Devizes Road v Salisbury dne 7.7.1941. V roce 1946 obdržel titul Ing. in memoriam.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.