Uplynulý týden měli možnost cyklisté a návštěvníci ve Znojmě a Valticích možnost setkat se s cyklohlídkou Týmu silniční bezpečnosti v rámci projektu Na kole jen s přilbou. Bezpečnost cyklistů je často diskutované téma. Tito účastníci silničního provozu obecně bývají spolu s chodci a motocyklisty považováni za nejohroženější skupiny účastníků silničního provozu.
V období dovolených v letních měsících se vyplatí zkontrolovat technický stav jízdního kola a také jeho povinnou výbavu. Samostatnou kapitolou je pak cyklistická přilba a správnost jejího upevnění na hlavě. Právě během letních měsíců se obvykle stává nejvíce nehod cyklistů, což potvrzují jak policisté, tak lékaři. Některé nehody končí v lepším případě odřeninou, jiné mají smutný závěr. Za celý loňský rok v Česku zemřelo 36 cyklistů, během července a srpna o život přišlo 9 jezdců. Pro cyklisty není přívětivý ani fakt, že 75 % všech nehod způsobí oni sami. Podle svých schopností by proto měli zvolit trasu a náročnost terénu, a vybavit se pestrým oblečením, aby v provozu byli dobře viditelní.
Nejčastějším problémem cyklistů v roce 2019 byl alkohol a jiné návykové látky. Až 30 procent dopravních nehod zavinili opilí cyklisté. Z celkového množství těchto nehod, kterých je evidováno 782, bylo v 509 případech cyklistům naměřeno více než 1,51 promile. „Mnozí cyklisté vyjedou na výlet a odměnou za ujeté kilometry jim je pivo. Pozor na to, i když se oproti loňsku stalo o 46 nehod způsobených cyklisty méně, alkohol za řídítka prostě nepatří. Vliv alkoholu u cyklistů je podobný jako u řidičů aut. Snižuje vnímaní, zpomaluje reakce, zhoršuje schopnost řídit,“ varuje Ladislav Slánský, koordinátor projektu Na kole jen s přilbou.
Většinu havárií způsobí sami cyklisté. Pokud jsou k nehodě přivoláni policisté, statistiky hovoří, že nejčastější příčinou je nepřiměřená rychlost jízdy. Třetina cyklistů bourá při rychlosti 15 až 24 kilometry za hodinu, další zhruba čtvrtina jede rychlostí mezi 25 a 34 kilometry v hodině. Nehoda se může stát kdykoliv, kdekoliv a komukoliv, to znamená jak občasným jezdcům, tak i těm, kteří jsou přesvědčeni, že mají řídítka plně pod kontrolou. Nehody a pády se většinou bez zranění neobejdou a štěstím je, když cyklista po nehodě vyvázne jen s odřeninou. Proto je třeba se chránit, zejména hlavu. Pokud totiž dojde k vážnému nebo smrtelnému poranění cyklisty, ve třech čtvrtinách případů je zasažena právě hlava.
Do terénu proto již od konce května vyráží zástupci Týmu silniční bezpečnosti na své takzvané cyklohlídky. Jejich cíl jr jasný. Oslovit po celém Česku co nejvíce malých i dospělých cykloturistů a turistů a poradit jim, jak správně přilbu na hlavu připevnit. „Cyklistická přilba chrání hlavu před těžkými úrazy při pádu z kola a bez nadsázky prokazatelně zvyšuje šanci přežití. Ve dvou třetinách případů následky případné kolize zmírní či jim úplně zabrání. Samozřejmě je nutné mít ji po celou dobu jízdy řádně připevněnou. Nestačí pouze zapnout přezku pod bradou. Efektivní používání přilby má svá další bezpečností doporučení,“ zdůrazňuje Markéta Novotná z Týmu silniční bezpečnosti.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.