Podle výsledků studie Světové zdravotnické organizace ohledně zdraví a životního stylu mladistvých výrazně klesla spotřeba alkoholu u nezletilých dětí a mladých. Podle této studie klesl průměr spotřeby alkoholu v této věkové skupině o 7%. Celková konzumace alkoholu zůstala v České republice stejná, což dokazuje, že alkohol mladé lidi stále méně zajímá.
Podlevýzkumu agentury IPSOS z letošního května patří mezi hlavní faktory pití alkoholu vliv spolužáků a kamarádů a snaha si připadat dospělý, za snížení spotřeby pak může také chování členů rodiny a jejich přístup k alkoholu. Na snížení spotřeby má vliv také aktivita v oblasti prevence.
„Výzkum potvrdil naše předpoklady, že na konzumaci alkoholu mladistvými nemají vliv ani média ani reklama, ale zejména vliv jejich okolí, tj. kamarádů a rodiny,“ řekl dnes Vladimír Darebník, výkonný ředitel Unie výrobců a dovozců lihovin.
80 procent dotázaných mladistvých vnímá jako hlavní faktor vlivu na pití alkoholu právě postoj jejich kamarádů a touha po dospělosti. Rodinné zvyklosti pak ovlivňují pití alkoholu mladými lidmi zhruba u 65% dotázaných. Nejmenší váhu pak mají média a reklamy, ty ovlivňují pouze 30% mladých.
Výzkum ale také ukázal, že skoro 80% populace si uvědomuje dopad alkoholu na zdravotní stav. Čím víc však lidé pijí, tím méně si negativní dopad připouští. Nejvíce abstinentů je právě mezi lidmi ve věku 18 až 26 let. Nejvíce pijí sedmadvacátníci až pětatřicátníci.
Za nejvhodnější způsob omezení spotřeby alkoholu považují Češi a Moraváci preventivní besedy se školáky a informace v médiích o zdravotních rizicích. Zhruba třetina dotázaných by si přála reklamní kampaně v médiích zaměřené právě na prevenci. Omezení prodeje alkoholu připadá jako správné řešení pouze 17 procentům lidí.
„Ukazuje se, že aktivní prevence dobře funguje a přináší výsledky. Mezi takové programy patří i preventivní program „Pobavme se o alkoholu“, který ve spolupráci s neziskovou organizací SANANIM naše unie podporuje už od roku 2009 a za tu dobu prošlo těmito lekcemi více než 100 000 žáků. Mám radost, že i výsledky nezávislého průzkumu ukazují na správnost takového přístupu.“ pokračoval Darebník.
S reklamami na alkohol však nemá žádný problém až 67 procent lidí v České republice, dokonce se jisté části tyto reklamy i líbí. Vysloveně vadí zhruba 13% respondentů. Nejtolerantnější jsou obyvatelé Česch s výjimkou Prahy, přestože bychom čekali, že kladný vztah k popíjení budou mít spíše Moravané. Ti jsou podle výzkumu právě naopak něco méně tolerantní.
„Jasně se ukazuje, že reklama na alkoholické nápoje nemá žádný vliv na celkovou úroveň spotřeby alkoholu v České republice. Výzkum potvrdil, že reklama na alkoholické nápoje ovlivňuje pouze výběr značky, ale ne množství zkonzumovaného alkoholu,“ uzavřel Vladimír Darebník.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.