Počasí dnes2 °C, zítra4 °C
Pátek 22. listopadu 2024  |  Svátek má Cecílie
Bez reklam

Mezi mladými je stále více abstinentů, spotřeba alkoholu mezi nimi klesla o sedm procent

Podle výsledků studie Světové zdravotnické organizace ohledně zdraví a životního stylu mladistvých výrazně klesla spotřeba alkoholu u nezletilých dětí a mladých. Podle této studie klesl průměr spotřeby alkoholu v této věkové skupině o 7%. Celková konzumace alkoholu zůstala v České republice stejná, což dokazuje, že alkohol mladé lidi stále méně zajímá.

Podlevýzkumu agentury IPSOS z letošního května patří mezi hlavní faktory pití alkoholu vliv spolužáků a kamarádů a snaha si připadat dospělý, za snížení spotřeby pak může také chování členů rodiny a jejich přístup k alkoholu. Na snížení spotřeby má vliv také aktivita v oblasti prevence. 

„Výzkum potvrdil naše předpoklady, že na konzumaci alkoholu mladistvými nemají vliv ani média ani reklama, ale zejména vliv jejich okolí, tj. kamarádů a rodiny,“ řekl dnes Vladimír Darebník, výkonný ředitel Unie výrobců a dovozců lihovin.

80 procent dotázaných mladistvých vnímá jako hlavní faktor vlivu na pití alkoholu právě postoj jejich kamarádů a touha po dospělosti. Rodinné zvyklosti pak ovlivňují pití alkoholu mladými lidmi zhruba u 65% dotázaných. Nejmenší váhu pak mají média a reklamy, ty ovlivňují pouze 30% mladých. 

Nejvíce abstinentů je mezi mladými dospělými

Výzkum ale také ukázal, že skoro 80% populace si uvědomuje dopad alkoholu na zdravotní stav. Čím víc však lidé pijí, tím méně si negativní dopad připouští. Nejvíce abstinentů je právě mezi lidmi ve věku 18 až 26 let. Nejvíce pijí sedmadvacátníci až pětatřicátníci. 

Za nejvhodnější způsob omezení spotřeby alkoholu považují Češi a Moraváci preventivní besedy se školáky a informace v médiích o zdravotních rizicích. Zhruba třetina dotázaných by si přála reklamní kampaně v médiích zaměřené právě na prevenci. Omezení prodeje alkoholu připadá jako správné řešení pouze 17 procentům lidí. 

„Ukazuje se, že  aktivní prevence dobře funguje a přináší výsledky. Mezi takové programy patří i preventivní program „Pobavme se o alkoholu“, který ve spolupráci s neziskovou organizací SANANIM naše unie podporuje už od roku 2009 a za tu dobu prošlo těmito lekcemi více než 100 000 žáků. Mám radost, že i výsledky nezávislého průzkumu ukazují na správnost takového přístupu.“ pokračoval Darebník.

Reklamy na alkohol jsou podle Čechů v pořádku

S reklamami na alkohol však nemá žádný problém až 67 procent lidí v České republice, dokonce se jisté části tyto reklamy i líbí. Vysloveně vadí zhruba 13% respondentů. Nejtolerantnější jsou obyvatelé Česch s výjimkou Prahy, přestože bychom čekali, že kladný vztah k popíjení budou mít spíše Moravané. Ti jsou podle výzkumu právě naopak něco méně tolerantní. 

„Jasně se ukazuje, že reklama na alkoholické nápoje nemá žádný vliv na celkovou úroveň spotřeby alkoholu v České republice. Výzkum potvrdil, že reklama na alkoholické nápoje ovlivňuje pouze výběr značky, ale ne množství zkonzumovaného alkoholu,“ uzavřel Vladimír Darebník.

Unie výrobců a dovozců lihovin (UVDL) byla založena v 1994 jako dobrovolné sdružení 17 největších společností z tohoto oboru, které reprezentují více než 80 % trhu v České republice. Cílem Unie je podporovat a hájit společné zájmy v oblasti legislativní a v oblasti sociální odpovědnosti vůči vnějším subjektům v tuzemsku i v zahraničí. V oblasti legislativní Unie úzce spolupracuje s Potravinářskou komorou, jedná s úřady státní správy a spolupracuje s médii v zájmu jak svých členů, tak i spotřebitelské veřejnosti. Sociální odpovědnost členů Unie se promítá do cílů platformy - Pij s rozumem - jejímž základním dokumentem je Etický kodex zodpovědné konzumace alkoholických nápojů. Likérnický průmysl v České republice přímo zaměstnává 2 200 zaměstnanců a odhadem 20 000 lidí v nepřímé a indukované zaměstnanosti. Ke své výrobě spotřebovává mimo jiné i produkci cukrové řepy z 22 000 hektarů zemědělské půdy a 1500 hektarů ovocných sadů.

Hodnocení článku je 74 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto pixabay.com

Štítky Brno, mladí, alkohol, nezletilí, policie, spotřeba, Česko, reklama, alkoholický nápoj, Světová zdravotnická organizace, Ipsos, Sananim, Potravinářská komora České republiky, Praha

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Mezi mladými je stále více abstinentů, spotřeba alkoholu mezi nimi klesla o sedm procent  |  Společnost  |  Zprávy  |  Brněnská Drbna - zprávy z Brna a Jihomoravského kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.