čtvrtek 2. července 2020 Patricie

Konec zmatkům a snahám o dorozumění. Tichá linka pomáhá neslyšícím při řešení každodenních situací

V České republice žije zhruba půl milionu osob se sluchovým postižením. Mnozí z nich používají ke komunikaci pouze znakový jazyk. Ten má oproti češtině zcela jinou gramatiku a pravidla a hlavně nemá psanou podobu. Pro znakující je tak čeština cizím jazykem a dost často se dostávají do složitých problémů, ve kterých by nemuseli být, jen kvůli této komunikační propasti. Tento problém řeší tzv. Tichá linka. Digitální platforma, která zajišťuje tlumočení znakového jazyka a přepis mluvené řeči.

Spojení s tlumočníkem nebo přepisovatelem

Tichá linka funguje na všech platformách. Uživatel si podle svých komunikačních preferencí zvolí vhodnou službu a poté se spojí buď s tlumočníkem znakového jazyka, nebo s přepisovatelem mluvené řeči.

Pokud upřednostňuje komunikaci ve znakovém jazyce, vybere si online tlumočení a spojí se s tlumočníkem prostřednictvím videohovoru. Jakmile komunikuje v českém jazyce, zvolí službu přepisu a spojí se s přepisovatelem skrze textové okno. Tlumočník/přepisovatel potom simultánně zprostředkuje telefonickou nebo osobní komunikaci se slyšícím, případně úpravu nebo překlad textu do znakového jazyka a naopak.

Místo zmatků profesionální tlumočení

Tichá linka se zavádí také na úřadech, v nemocnicích a na jiných veřejných místech. Pro pracovníky i neslyšící je to pohodlný a plně funkční způsob, jak si vzájemně porozumět. Neslyšící se při vyřizování úředních úkonů často setkávají s potížemi. Lidé za přepážkou ne vždy ví, jak se k neslyšícím chovat, aby si rozuměli. Místo zmatku či psaní na papírky tak mohou využít profesionální tlumočení nebo přepis, a mít jistotu, že domluva se sluchově postiženým proběhla jasně a srozumitelně pro obě strany.

Rouška může být problém

Tichou linku používají desítky klientů každý týden, v době pandemie se počet hovorů ještě zvýšil. Ve chvíli, kdy bylo potřeba řešit veškeré pracovní i osobní věci z domova, narostly hodiny přímé práce tlumočnic na Tiché lince o více než 100%.

Období pandemie s sebou přineslo jeden velký problém, se kterým se musí tlumočnice během online hovorů potýkat, a tím jsou roušky. Ve znakovém jazyce je velmi důležitou součástí porozumění sděleného mimika. Pokud je klient na ulici, má zakrytá ústa a k tomu ještě v jedné ruce drží mobil, je často velmi těžké porozumět znakovanému sdělení.

Dochází tak k situacím, kdy si volající raději sedne do auta nebo se pokusí najít místo bez lidí, aby se mohl ve znakovém jazyce s tlumočníkem domluvit bez ústenky. Profesionální tlumočnice Tiché linky dělají co mohou, aby i přes takto ztížené podmínky tlumočily vše s maximální přesností.

Vzrůstající obliba 

Tichou linku používá 260 institucí v Česku, a toto číslo stále roste. Neslyšící žijí stejné příběhy a životy jako slyšící většina, proto je nutné vytvářet co nejvíce bezbariérových míst, která budou vycházet lidem se sluchovým postižením vstříc. Linka může být zdarma zavedena prakticky kdekoliv, ať už se jedná o ordinace, knihovny, kulturní centra nebo pošty a banky.

Ohodnoť článek

Celkem hlasovalo0 čtenářů

Foto Tichá linka | Zdroj s použitím TZ

Štítky tichá linka, neslyšící, služba

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.