Centrem Brna v sobotu na okružní jízdě několikrát projela historická auta, autobusy i vojenská vozidla ze sbírek Technického muzea v Brně. Akce nazvaná Muzeum v pohybu připomněla 90 let od zahájení autobusové dopravy v Brně, zároveň šlo o pozvánku do znovu otevřených expozic muzea po pandemii covidu-19. Jen na náměstí Svobody přišly stovky lidí, uvedla mluvčí muzea Šárka Motalová.
Do ulic vyjelo 26 vozidel, kolonu vytvořily historické vozy ze tří sbírek muzea. Osobní automobily zastoupil například Z 4, malý osobní automobil vyráběný v letech 1933-1935, dále Wikov 35 z prostějovské továrny Wichterle a Kovářík, takzvaná Hadimrška, tedy Tatra 57, Škoda 1200, závodní vozy Škoda Favorit 136 a Škoda 120 S Rallye či luxusní automobil Tatra 700. Z vojenského vozového parku muzea to byly například různé typy V3S či UAZ 469 - osobní terénní dvounápravový automobil s pohonem všech kol.
Vyjely samozřejmě i autobusy, které jsou příznivcům dopravy dobře známé. Ze 40. let šlo o Škodu 706 RO s přívěsem Karosa B 40 a Praga RND. Z doby socialismu pak Škoda 706 RTO s přívěsem Jelcz, Karosa ŠM 11 či Ikarus.
Konvoj vozidel po 14:00 vyjel z náměstí Svobody Masarykovou ulicí, projel kolem nádraží do Benešovy a Rooseveltovy ulice a přes Moravské náměstí a Rašínovu ulici se vracel na náměstí Svobody. Pokračoval znovu k nádraží a jel naopak do Husovy a Joštovy ulice a poté Rašínovou na výchozí místo. Po trase jezdil asi hodinu a půl.
Jízda centrem byla malou náhradou za tradiční červnové Dny dopravní nostalgie, které se kvůli covidu-19 uskuteční až 22. a 23. srpna. Aby si lidé mohli více připomenout 90. výročí autobusové dopravy, chystá dopravní podnik na září den otevřených dveří v autobusové vozovně ve Slatině.
Autobusová doprava v Brně slaví 90 let, autobusy vyjely 2. května 1930 jako doplněk tramvajové dopravy. První autobusová linka, označená písmenem A, jezdila na trase Lažanského náměstí (dnes Moravské náměstí) - Černopolní - Zemědělská škola (dnes Mendelova univerzita v Černých Polích). Do konce roku 1938 bylo v provozu už 11 autobusových linek.
V současnosti autobusy jezdí na 38 denních a 11 nočních linkách. Zajišťují především napojení sídlišť a menších obytných celků na okrajích města, odkud cestující svážejí do přestupních uzlů na tramvaje, zajišťují dopravu do míst s velkou koncentrací služeb a průmyslu. Fungují také čtyři expresní linky, které jsou alternativou použití auta při přepravě přes celé město. Slouží i pro dopravu v době tramvajových výluk a například loni také při velké výluce vlaků kvůli rekonstrukci hlavního nádraží.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.