sobota 30. května 2020 Ferdinand

Švadlenky chtěly dostat zaplaceno za náklady na ušité roušky, lidé je nařkli z hyenismu

Dobrovolníci šijí v poslední době roušky pro potřebné zadarmo. Když si ale některé švadleny řekly při prodeji roušek širší veřejnosti o zaplacení základních nákladů, tvrdě narazily. Lidé je nařkli z hyenismu a snahy se na pandemii obohatit. Švadleny se takovým nařčením brání, hyenismus v době koronaviru vypadá podle nich totiž úplně jinak.

Rozdávání roušek zadarmo postavilo mnohé profesionální švadleny či provozovatele šicích dílen do nelehké situace. Lidé si zvykli, že spousta lidí šije a rozdává roušky zadarmo, a tak za ně už nechtějí platit. Pro některé švadleny na OSVČ je to přitom v současné době jedna z mála možností, jak si přivydělat, když zmizel příjem z běžných zakázek. Na nepřátelský postoj při prodeji roušek přitom na sociálních sítích naráží přitom i švadleny, které chtějí pouze uhrazení nákladů na látky, nitě či tkalouny. O nenávisti vůči drobným živnostníkům, kteří se snaží v současné době přežít třeba právě pomocí šití roušek, promluvila na videu Bohdana Goliášová, zakladatelka projektu Tvůrci v praxi.

Chtít pokrýt základní náklady na výrobu není hyenismus

Podle Goliášové je skvělé, když lidé šijí zdarma roušky pro ohrožené skupiny obyvatel a pro doktory a další pracovníky, kteří pomáhají v první linii. Stejně tak ale poukazuje na to, že některé profesionální švadleny si po ztrátě většiny zakázek snaží šitím roušek pro širší veřejnost alespoň vydělat na pokrytí základních fixních nákladů spojených s provozováním živnosti či s podnikáním. Podle ní jsou nařčení o hyenismu u těchto žen zcela mimo. 

Hyeny jsou lidi, kteří prodávají respirátory na bazarech za devět tisíc. Hyeny jsou lidi, kteří si nechají ušít u švadlenek zadarmo dvacet roušek a pak je draze přeprodávají. Hyeny jsou lidi, kteří vám místo dezinfekce prodají vodu s citronem. Naučme se rozeznávat pravé hyeny,” vyzývá Goliášová ve videu, které od jeho vzniku shlédlo přes tři sta tisíc lidí. 

Švadleny mají díky šití roušek práci, majitelka dílny pořádá sbírku na látky

Šířit osvětu o tom, kolik stojí vyrobit jednu roušku, se snaží i Petra Plemlová z unuodesign.cz. V příspěvku na facebooku se pokusila vyčíslit, kolik zhruba stojí vyroba jedné roušky v jejich dílně. Čisté výrobní náklady jí vyšly na padesát korun před zdaněním, a to přitom do ceny nezapočítala zdaleka všechno. Roušku pro dospělé na webových stránkách prodává za stovku. Švadleny z její dílny teď navíc pracují z domu a výroba tak zabere ještě delší dobu, než kdyby mohly v dílně vyrábět sériově. Zaměstnankyně stále pracují a tak od státu nedostávají žádný příspěvek, na jejich platy vydělávají právě roušky šité pro veřejnost.

„Zaměstnáváme převážně matky samoživitelky, maminky od více dětí nebo osoby ze sníženou zdravotní schopností, které by jen složitě hledali práci jinde. Dílnu jsme teď rozpustili a švadleny tak šijí z domu, abychom předešli riziku nákazy," vysvětluje Petra Plemlová. Švadleny pracují přes den na rouškách na prodej a po večerech a víkendech šijí ve druhé dobrovolné směně další roušky, které pak zdarma darují do domovů důchodců, nemocnicím a dalším potřebným. 

Petra se také snaží pomoci ženám, které šijí roušky pro blízké či potřebné doma, ale mají problém sehnat či zaplatit látky. Pořádá tak na stránkách donio.cz dobročinnou kampaň #látkynaroušky, kam mohou lidé přispět právě na nákup látek ze zahraničí pro domácí švadleny. Pokud se podaří vybrat cílovou částku tři sta tisíc korun, nakoupí se za ni dost látky až na pět milionů roušek.

Influencerka obchoduje s rouškami a dezinfekcí, teď sklízí nenávistné komentáře

Kontroverzí kolem roušek se stala v poslední době nechvalně známá i influencerka a podnikatelka Nela Slováková. Na svém profilu prodávala za vysoké ceny roušky a dezinfekci z Maroka, velkou část zboží však nebyla schopna dodat. Roušky neměla údajně v době prodeje vůbec na skladě, dezinfekce se zase měla zaseknout na celnici v Maroku. Její profil tak plní rozhořčené komentáře lidí, kteří si stěžují, že jim Slováková neodpovídá na maily se žádostmi o storno či žádostmi o informace, kdy konečně dostanou objednané zboží.  Kritice se nevyhla ani za nastavenou cenu. Jednu roušku prodává za 289 korun, padesát mililitrů dezinfekce za 313 korun.

„Primitivové, kteří sedí doma na zadku a jediné co pro tuto situaci udělali je, že mi nakládají na Instagramu, mi jsou úplně jedno. Je mi to líto, protože všechno bylo děláno s dobrým úmyslem. A jestli se spustí další vlna nenávistných komentářů, tak to není moje věc. Já jsem ta, která se snaží konat, vy jste ti, kteří sedí doma, dívají se na to, jak lidi umírají a nadávají na Slovákovou na Instagramu,” brání se Slováková na svém profilu. Podle ní nemají lidi ponětí, kolik věci doopravdy stojí. Její roušky prý obsahují aktivní stříbro, což jim má zvyšovat účinnost. Ti, kteří od ní roušku po objednávce skutečně obdrželi, si však na jejím profilu stěžují na špatnou kvalitu roušek. 

Ohodnoť článek

Celkem hlasovalo10 čtenářů

Autoři | Foto z kampaně #látkynarousky, Nela Slováková

Štítky roušky, švadleny, koronavirus, dobrovolnictví

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.