Prakticky ze dne na den se provozovatelé (nejen) restauračních zařízení v České republice ocitli ve svízelné situaci. Své podniky nemohou provozovat buď vůbec, nebo jen velmi omezeně. Platit účty za energie, nájem či výplaty zaměstnancům však musí i nadále. Pomoci majitelům brněnských podniků z prekérní situace má nově projekt Save Gastro Brno. Funguje jednoduše - zákazník si předplatí službu, o kterou se přihlásí, až podnik opět otevře.
Za iniciativou stojí Save Gastro Brno stojí Kryštof Čižmář a Štěpán Vondráček. „Vnímáme jedinečnost brněnské gastro kultury. Současný pohled na prázdné ulice a veřejná prostransví, kde bylo vždy za hezkého počasí příjemně živo, je smutný," prozradil Kryštof Čižmář.
Se Štěpánem se tak rozhodli vytvořit platformu, která by gastro podnikům pomohla v době krize. „Je nám jasné, že restauratérům nyní chybí prostředky, nemalé výdaje musí přitom platit neustále. Napadlo nás, že by si zákazníci mohli účet ve svém oblíbeném podniku předplatit," uvedl Čižmář.
Na Save Gastro Brno si tak lidé mohou pořídit voucher - předplacenku na budoucí útratu kavárně, restauraci, cukrárně, baru či jakémkoliv jiném gastronomickém podniku v Brně. „Odezva oslovených podniků je skvělá. Už nyní víme, že budou přibývat," říká Čižmář.
Pomoci projektu se přitom rozhodlo i Turistické a informační centrum Brno. „Inspirujeme se zahraničními příklady, kdy města maximálně využívají synergie a nabízejí širokou podporu kulturním a podnikatelským subjektům," uvedla ředitelka Jana Janulíková, podle které bude TIC pomáhat projektu hlavně cestou propagace prostřednictvím platformy (ni)KAM v Brně.
Na webu Save Gastro Brno jsou sice zatím oficiálně uvedeny pouze čtyři podniky, web je však v provozu teprve od čtvrtka 2. dubna. Lidé tak mohou už nyní podpořit například restauraci East Village, Cafe Atlas, Kavárnu Spolek nebo Hostinec U Daana.
Právě poslední zmíněný podnik - Hostinec U Daana - rozjel po vlastní ose podobný projekt už na začátku tohoto týdne. Za jeho vznikem stáli sami věrní štamgasti. Na webu www.zachrandaana.cz nabízí možnosti nákupu „metru, dvou metrů či bečky piv" nebo vyhlášených pečených žeber.
S obdobnými problémy se v souvislosti s pandemií koronaviru potýkají po celém světě. Myšlenku na záchranu podniků všeho druhu předplacením jejich služeb už proměnili do konkrétní finanční pomoci například na Novém Zélandě nebo v Belgii, kde lidé za krátkou dobu věnovali podnikům už v přepočtu téměř milion korun.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.