Od sobotního rána platí zákaz vstupu veřejnosti do stravovacích zařízení. Mnoho podniků se rozhodlo dočasně zavřít, některé začali nabízet nebo posílili rozvozové služby, případně přistoupili ke kreativním řešením prodeje přes dveře či okna. I přesto to může být pro některé podniky
K prodeji jídla přes výdejní okno přistoupila také restaurace Šelepka. “Současná situace nás zásadně zasáhla. Místo toho, abychom se po zimním útlumu chystali na sezonu a otevírali zahrádku, tak jsme museli zavřít. Teď ve snaze zmírnit ztráty zkoušíme náhradní řešení, což je výdej jídel z okýnka a rozvoz,” vysvětlil provozovatel restaurace Raed Kahwaji. K nově otevřenému okénku však chodí hlavně kurýři. Zákazníci teď začali více využívat rozvozové služby. “Těží z toho ale hlavně restaurace, které už mají zaběhnutý vlastní rozvoz, my se doslova učíme za jízdy,” dodává.
Situaci označil za likvidační. “Musíme platit nájmy, energie, zaměstnance,” vyjmenovává Kahwaji náklady. Kromě té finanční je dle něj nutné dívat se i na psychickou stránku: “Přece jen jsme lidé, kteří se mezi hosty pohybují denně a k těm všem ztrátám je potřeba přičíst i tyto.” Nejvíc teď ocení zákazníky, kteří podniky podpoří aspoň tím, že si po jídlo dojdou nebo si jej objedají.
O pomoc restauracím a kavárnám se snaží i autoři aplikace Nesnězeno. Dočasně jim umožní nabízet své jídlo i bez slevy. “V naší aplikaci, která běžně slouží jen pro záchranu neprodaného jídla minimálně s 30% slevou, jsme výjimečně povolili i nulové slevy, tedy plné ceny. Chtěli jsme tím docílit toho, aby podniky dál mohly omezeně fungovat, zatímco se dodrží nová nařízení, tedy zákaz vstupu do podniku,” uvedli zakladatelé projektu Michaela Gregorová a Jakub Henni. Za jiných okolností si můžou uživatelé v aplikace vybrat a zakoupit jídlo, které by jinak provozovny musely vyhodit, s nejméně třicetiprocentní slevou.
“Za jediný den naši nabídku využilo přes padesát nových podniků. Snažíme se tedy podnikům pomoct jak s výprodejem skladů, tak i s udržením omezeného provozu, aby nemuseli zavírat, propouštět a řešit další velké nepříjemnosti,” komentují situaci Gregorová a Henni. Po zrušení opatření vlády se aplikace vrátí do normálu. “Jen teď cítíme, že kromě zachraňování jídla máme zodpovědnost podpořit i samotné podniky.”
Přesto, že je aplikace určená primárně na záchranu jídla a vyhledávají ji i lidé, kteří chtějí na jídle ušetřit, po novém kroku hlásí nebývalý úspěch. "V sobotu se zájem o naši aplikaci neskutečně zvýšil a násobně jsme překonali i dosavadní rekordy v počtu zachráněných jídel. V jeden den to bylo bezmála 1000 jídel," říkají autoři projektu.
Podpořit restaurace by chtěla i pracující studentka Monika Pavčová. "Určitě je důležité, aby teď lidé nepřestali využívat restaurace. Teď je univerzita zavřená a pracuji z domu, rozvoz jídla využívám častěji než kdy dřív," říká. Nesnězeno aktivně využívá také, "Nápad nabízet jídlo i bez slevy je dobrý, ne každý si teď může dovolit prodávat se slevou."
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.