Nejen Dětská císařovna v kultovním Nekonečném příběhu potřebovala nové jméno. Pomoc s pojmenováním si žádá i nově zrekonstruovaná loď dopravního podniku. V průběhu března tak Brňáci budou moci hlasovat o názvu lodi, která byla postavena v letech 1954 až 1955, a původně nesla název Moskva. V roce 1992 byla přejmenována na Dallas, jméno ale po jejím vyřazení z provozu převzala jiné plavidlo.
„Vzhledem k tomu, že se loď v roce 2013 stala movitou kulturní památkou a že na její rekonstrukci čerpal dopravní podnik dotaci od Ministerstva pro místní rozvoj, bylo nutné zjistit a zvážit, jaké změny v jejím pojmenování je možné udělat, aby to bylo administrativně schůdné,“ řekla primátorka města Brna Markéta Vaňková.
„Po konzultaci s památkáři jsme jako možné varianty pojmenování zvolili názvy Moskva, Bratislava a Morava. Moskva je historické jméno zrekonstruované lodě, Bratislava by se držela tradice, kdy stávající flotila nových lodí nese názvy podle brněnských partnerských měst, Morava zase představuje odkaz na loď, která společně s lodí Brno zahajovala v roce 1946 provoz lodní dopravy na přehradě,“ vysvětlil náměstek primátorky Tomáš Koláčný.
Anketa o nové pojmenování znovuzprovozněné lodi Dallas se uskuteční od 1. do 31. března na webu Brno iD. Hlasovat bude moci pouze ten obyvatel Brna, který přesáhl věkovou hranici 15 let, a bude mít plně ověřený FULL účet. Hlasovat se bude moci i osobně na pobočkách Knihovny Jiřího Mahena a Turistického informačního centra na Panenské. Ve všech případech mohou hlasovat pouze lidé s trvalým pobytem v Brně a výsledky ankety budou závazné.
O opravách bylo rozhodnuto v březnu roku 2016 po konzultaci s místními památkovými institucemi, kdy byla zadána a následně zpracována studie proveditelnosti rekonstrukce. Studie prověřovala možnost zpětného uvedení lodě do provozu. Porovnávala charakteristické prvky konstrukce s požadavky, které uvádí platná legislativa a řešila návrh se zohledněním statutu kulturní památky. Hodnotila i náklady na rekonstrukci. Ty se vyšplhaly na 15,6 milionů korun, 5 milionů se čerpá z Národního programu podpory cestovního ruchu v regionech Ministerstva pro místní rozvoj. Navržený postup pak schválil i Národní památkový ústav.
Opravami prošla hlavní paluba, původní dřevo nahradila ocel. Rekonstrukce se týkala i kormidelního systému, interiéru, elektroinstalace, dnové a boční obšívky, vodotěsné přepážky, požárního a drenážního systému a dalších částí lodi. Prioritou je rekonstrukce původních částí lodi. Prvky, které nebude možné zachovat, jsou nahrazeny novými tak, aby se co nejvíce podobaly těm původním. Na celou opravu dohlíží Národní památkový ústav v Brně, Odbor památkové péče Magistrátu města Brna, inspekční organizace Československý Lloyd a vedení DPMB.Renovaci provádí společnost JESKO CZ s. r. o., Pardubice – Studánka.
Nejnáročnější fáze oprav byly provedeny do konce loňského října. Vyměňovalo a tvarovalo se žebrování i dnové a boční obšívky, montovala se nová plynotěsná hlavné paluba a vyrovnávaly se deformované části plavidla. Nyní zatím bezejmennou loď čeká instalace požární a sanitární soustavy, kormidla a kotvy. Do stávající flotily by se loď měla zařadit do konce června.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.