Aplikace Záchranka už roky napomáhá zachraňovat životy. Ale nově také dokáže upozornit obyvatele na hrozbu v okolí. Pokud se bude něco dít, tak Brňané skrze aplikaci dostanou upozornění na telefonu. Aplikace je zdarma a s ní spojené náklady hradí město.
Ať už se jedná o rozsáhlý požár, znečištění vzduchu či vody, nebo jakoukoliv jinou hrozbu, tak aplikace uživateli ihned podá hlášení. „Právě při velkých krizových situacích je linka 155 výrazně přetížená. Pokud ale člověk obdrží upozornění s informací o události včetně toho, jak se má chovat, navíc s odkazem na krizový portál města nebo kraje, může se problematickému místu vyhnout,“ říká náměstkyně pro krizovou připravenost Jihomoravské kraje Jana Kubalová.
Pokud chcete, aby vás telefon včas varoval, tak v aplikaci Záchranka v sekci Informace zkontrolujte, jestli máte Brno zvolené jako sledovaný region. „Apelujeme na uživatele, aby také prověřili, že mají pro případ tísňového volání v aplikaci vyplněny veškeré údaje v osobním profilu. Určitě se uživatelé nemusejí bát, že otevřením aplikace dochází ke kontaktování záchranářů,“ vysvětluje autor aplikace Filip Maleňák.
Aplikace vznikla v roce 2012 jako studentský projekt a v roce 2016 se spustila v celé České republice. Náklady spojené s provozem pro Brno hradí město a je ke stažení zdarma. „Pomocí aplikace Záchranka budeme jednoduše a efektivně varovat obyvatele Brna před událostmi, které by mohly způsobit újmu na jejich zdraví. Chytrý telefon má dnes v kapse téměř každý, pokud v něm bude mít navíc i aplikaci Záchranka s aktivovanou volbou varovných upozornění z Brna, dozví se o krizové situaci bezprostředně poté, co se stane," upřesňuje brněnská primátorka Markéta Vaňková.
Stisknutím nouzového tlačítka po dobu pěti vteřin se automaticky odesílá nouzová zpráva. Ta obsahuje přesnou polohu uživatele, stav baterky, osobní informace včetně zdravotního stavu a kontaktů na blízké osoby. Současně se vytočí linka 155. „Díky naší více než tříleté podpoře využívá k přivolání pomoci zdarma aplikaci Záchranka už více než milion lidí, pro které se stala samozřejmostí při záchraně lidského života. Teď už ale nejde jen o záchranu jednotlivců, ale o bezpečnost a zdraví celého města," vysvětluje Jan Fencl z Nadace Vodafone.
Celý tento proces urychluje práci dispečera, který v momentě spojení má veškeré informace o volajícím. „V krizové situaci např. při dopravní nehodě či úrazu v terénu si řada volajících nedokáže vybavit svou přesnou polohu. Stisknutí tlačítka je v těchto chvílích tím nejjednodušším krokem,“ doplňuje Kubalová.
Aplikace rozpozná polohu volajícího, a proto ihned zvolí vhodnou pomoc. Pokud se uživatel nachází na horách, nebo u vody, tak odešle zprávu Horské, případně Vodní záchranné službě.