úterý 12. listopadu 2019 Benedikt

Šmejdi v novém kabátě. Hrnce vyměnili za smlouvy na „výhodnou“ energii

Pojem Šmejdi se dostal do povědomí široké veřejnosti především ve spojení s prodejem předražených hrnců a všemožného vybavení do kuchyně. Pokud máte pocit, že jste delší dobu o podomních prodejcích neslyšeli, věřte, že jen přesedlali na jiné nekalé praktiky. Šmejdi se totiž přesunuli do oblasti zprostředkování energií.

Kancelář veřejné ochránkyně práv stále dostává ročně desítky stížností a žádostí o radu ohledně tzv. šmejdů. V minulosti na úřad ombudsmanky přicházely ohledně problematiky ochrany spotřebitelských práv nejčastěji stížnosti v souvislosti s takzvanými předváděcími akcemi. Obchodníci na ně lákali lidi třeba příslibem ochutnávek, dárků i možných výher a na místě pak účastníky přesvědčovali ke koupi výrobků. Nyní se úřad veřejné ochránkyně práv setkává nejčastěji právě s "energetickými šmejdy".

„Po telefonu například nabídnou zprostředkování aukce na levnější energie, kdy je možné, že ji ani nezprostředkují. A většinou je to za účelem toho, že pokud ta osoba odstoupí od smlouvy, vymáhají smluvní pokutu,“ uvedla právnička kanceláře ombudsmanky Tereza Němcová Čáslavská.

Spotřebitele v těchto případech kancelář odkazuje na Českou obchodní inspekci, která je dohledovým orgánem. „Zprostředkovatelé nejsou osobou, která by byla licencovaná podle energetického zákona, a nedohlíží na ně Energetický regulační úřad. Tohle vidíme jako problém. Jsou zde dva dohledové orgány, které částečně postihují obdobné nekalé praktiky, a je otázkou, jestli není na místě sjednotit to pod jeden,“ uvedla právnička.

Před pochybnými prodejci energií varují také tradiční dodavatelé energií, kteří se nezřídka setkávají s nekalými praktikami konkurence. „Je evidentní, že intenzita energetických šmejdů nepolevuje a u dveří domácností se objevují často. Praktiky převzali od dřívějších prodejců předraženého nádobí. Ti, kteří smlouvu podepíší, ovšem zaplatí mnohem více. A při snaze odstoupit od smlouvy lidem hrozí, že zaplatí mnohotisícové poplatky nebo pokuty,“ řekl začátkem letošního roku prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza.

A jejich podoba s podomními prodejci předraženého nádobí není jen v praktikách, ale také ve skupině klientů, na které se zaměřují. Mezi nejčastěji oslovované patří senioři. „Těm se vydávají například za pracovníky fiktivního úřadu, kteří mají kontrolovat, zda jednotlivé energetické firmy zlevnily cenu energií. Nechají si předložit vyúčtování a samozřejmě ‚zjistí‛, že se tak nestalo. Takže nabízejí nápravu, stačí jen podepsat jimi předloženou smlouvu, pro zákazníka pochopitelně nevýhodnou,“ shrnul Prouza pro specializovaný portál Elektrina.cz.

Trpělivost se pochybnými prodejci energií dochází také tradičním dodavatelům energií, kteří stále volí běžné obchodní praktiky. Dodavatelé elektřiny proto žádají o legislativní změny, ve kterých by se smluvně ukotvilo zprostředkování včetně povinností a sankcí. 

„Z našeho pohledu je nejvíce transparentní a zodpovědné vůči klientům zavést licencování obchodníků. Energie by totiž neměl prodávat někdo tak říkajíc z ulice, kdo ani neví, co je kilowatthodina, ale někdo, kdo dané problematice opravdu rozumí a dokáže zákazníkům nezávisle poradit. Zároveň je to velmi otevřený a fér přístup, kdy všichni prodejci mají stejné šance a podmínky. A pokud budou svou práci dělat špatně a zákazníci si na ně budou stěžovat, o licenci přijdou. Třeba v pojišťovnictví se situace po zavedení licencí pro obchodníky výrazně zlepšila,“ vysvětluje Jan Zápotočný, člen představenstva E.ON Energie.

Energetický regulační úřad aktivně varuje před nekalostmi na energetickém trhu od července minulého roku, kdy publikoval desatero proti energetickým šmejdům. Aktivní jsou v tomto ohledu i samy energetické společnosti, které vydávají i vlastní doporučení a klientům radí a pomáhají. „Jen za loňský rok jsme zaznamenali více než 15 tisíc případů, kdy se na nás klienti obrátili s žádostí o pomoc. Klientům doporučujeme, aby vždy požadovali nabídku v písemné podobě, včetně kalkulace, návrhu smlouvy, smluvních podmínek a platného ceníku, a veškeré podklady si pečlivě prostudovali. Důležité je také si ověřit, že jim nehrozí sankce v případě změny podmínek smlouvy nebo ukončení smlouvy. Pokud už klient nevýhodnou smlouvu s novým dodavatelem podepsal, a učinil tak mimo obchodní místo, tedy například doma, může od ní bez sankcí odstoupit pouze do 14 dnů od jejího uzavření,“ uzavírá Zápotočný.

Autoři | Foto pixabay.com

Štítky elektřina, šmejdi, podvod, ČOI

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.