Po vítězné bitvě s kožešinovými farmami se ochránci zvířat pouští do boje s klecovým chovem slepic v čele s kampaní Zákaz klecí organizace Obraz - Obránci zvířat. K ukončení odebírání vajec z klecových chovů se navíc zavázaly i velké obchodní řetězce.
Kampaň Zákaz klecí má za cíl po vzoru jiných zemí v Evropě zakázat klecový chov v České republice. O velký poprask se postaraly záběry, které již v loňském roce právě sdružení Obraz zveřejnilo. Zraněná i mrtvá zvířata, mezi kterými postávají živé slepice. Pohled na tísnící se drůbež připomíná snímky z holocaustu.
„Je důležité, aby lidé viděli, jak to v takových chovech vypadá,“ komentuje záběry z klecových chovů aktivista, který je natočil. Podle něj jeho pocity v takových místech charakterizuje přesně slovo tíseň. Obránci zvířat se nyní snaží s praktikami klecových chovů skoncovat.
Vedle klecového chovu je alternativou chov podestýlkový. Ani ten sice není bez chyby, v tomto případě se ale jedná o „menší zlo“. „Je jasné, že každý způsob komerčního chovu zvířat přináší určité problémy, a dokonce i určitou míru utrpení zvířat. Pro bezklecové chovy oproti klecím však hovoří několik klíčových argumentů, které se týkají kvality života slepic. V bezklecovém chovu mají slepice výrazně více místa,“ uvádí mluvčí sdružení Obraz Pavel Buršík.
Podle něj je také důležité, aby měly slepice možnost si alespoň protáhnout křídla a věnovat se svým přirozeným potřebám v podobě hrabání nebo čištění popelením. Podestýlka a pevná zem by navíc vystřídala bolestivé stání na drátech, kterému nyní slípky čelí po celý svůj život. „Netvrdíme tedy, že bezklecové chovy jsou pro slepice ráj, stále se jedná o intenzivní chov, ale není to takové peklo, jaké představují klecové chovy. Pro kvalitu života slepic by tedy zákaz klecových chovů znamenal výrazný pokrok,“ dodává Buršík.
Ochránci tak mají v problematice klecových chovů jasno. Chtějí politiky dovést až k jejich zákazu. Inspiraci nachází v dalších zemích jako je Švýcarsko, Rakousko nebo Německo, kde je již chov slepic v klecích zakázaný. Za to Ministerstvo zemědělství (MZe) tak jednoznačný pohled nenabízí. „Obohacené klecové chovy nosnic jsou provozovány v celé Evropě a ve světě. Že se od tohoto způsobu chovu především v západní Evropě ustupuje, je pravdou, ale jde o proces pomalý, zejména pro svou finanční nákladnost. Legislativa EU takový trend nyní nevyžaduje,“ sděluje mluvčí MZe Vojtěch Bílý.
Ten také upozorňuje na to, že změna technologie při chovu slepic si vyžádá investiční a provozní náklady, které by mohly vést ke zdražení produktu. „Mělo by být na spotřebitelích, jakým produktům a z jakých technologií dávají přednost. Právě u nosnic současný systém značení konzumních vajec plně umožňuje spotřebitelům takovou volbu,“ komentuje mluvčí MZe. Bílý také argumentuje tím, že podle výsledků studií je například mikrobiální znečištění skořápky vajec v případě klecového chovu mnohonásobně vyšší oproti alternativním systémů ustájení.
Jak to tak vypadá, ochráncům zvířat nyní hraje do karet i přístup firem, které se zavázaly, že do budoucna nebudou odebírat vejce z klecových chovů. Těmito společnostmi jsou navíc největší obchodní řetězce i firmy, které vedou v prodeji potravin přes internet.
Jedná se tak například o řetězce Lidl, Globus, Penny, Albert, Kaufland, Coop a firmy Košík.cz, Rohlík.cz, Costa Coffee nebo Marks&Spencer (Tato značka má mimo jiné i celosvětový certifikát HCS, který potvrzuje netestování jejích výrobků na zvířatech.) „Do roku 2025 jsme se zavázali plně eliminovat nabídku vajec z klecového chovu. Na náhradě pracujeme postupně, např. už od 1. května 2018 nenabízíme ve stálém sortimentu balení vajec velikosti M10 z klecového chovu,“ říká Renata Maierl za vedení řetězce Kaufland.
Stejně je na tom i Albert. „I dle našeho závazku přestane Albert od roku 2025 prodávat vejce z klecových chovů,“ reaguje mluvčí Bára Vanko. Ve zmíněném roce 2025 už nenajdete vejce z klecových chovů ani v regálech v Lidlu. Podle mluvčí společnosti Lidl Zuzany Holé prodají ročně v ČR přes sto milionů vajec a změny tak musí provádět postupně. „Toto rozhodnutí zapadá do naší dlouhodobé strategie, kdy se snažíme přistupovat k našemu okolí ohleduplně. Tyto kroky nelze učinit ihned, ale vyžadují úzkou spolupráci s našimi dodavateli,“ vysvětluje Zuzana Holá a dodává, že nyní podíl bezklecových chovů činí přibližně 10 procent z celkové produkce.
Podobně bojuje s životními podmínkami hospodářských zvířat i kampaň Konec doby klecové. Ta usiluje o změny v nadnárodním měřítku a snaží se změnit život zvířat v celé Evropě. „Půl milionu občanů EU už podepsalo evropskou občanskou iniciativu (EOI), která odstartovala loni v září. Kampaň Konec doby klecové pro všechna hospodářská zvířata v EU tak vstupuje do druhé poloviny,“ uvádí v aktuální tiskové zprávě mezinárodní organizace Soucit ve světovém zemědělství (Compassion in World Farming). Tato kampaň se zaměřuje nejen na slepice, ale i králíky, prasnice, husy nebo kachny, které jsou chovány v klecích.