Nájemce výpravní budovy brněnského hlavního nádraží a dalších pozemků a objektů Brno New Station Development (BNSD) předpokládá, že do konce března získá první ze stavebních povolení, které umožní zahájit rekonstrukci nádražní budovy. Začne se odjezdovou halou, kterou by chtěl mít nájemce hotovou do konce letošního roku. Navázat má rekonstrukce levé části z pohledu od přednádraží a poté pravé části.
Později mají přijít na řadu objekty, jako je Malá Amerika, budova za autobusovým nádražím Grand a ještě později bývalé uhelné nádraží, kde by chtěl nájemce postavit byty. Naráží však na správní řízení o památkové ochraně. „Diskutujeme o našich vizích a projektech s městem, protože vytváříme architektonickou koncepci veřejného prostoru v centru Brna. Zatím nacházíme víceméně shodu," řekl statutární ředitel Ivo Vrzal.
BNSD si pronajalo nádražní budovu s dalšími nemovitostmi od Českých drah v roce 2008 na 40 let se závazkem investic. Rekonstrukce nádražní budovy bude stát zhruba 200 milionů korun. Zatím se opravila střecha a prováděly se přípravné sanační práce suterénu levého křídla.
„Nyní musíme postupovat po etapách, aby vždy část haly byla přístupná. Proto letos chceme udělat odjezdovou halu a poté by měly navázat další části výpravní budovy," řekl Vrzal. Vzhledem k návaznosti etap a délce stavebního řízení nechce odhadovat, jestli se v poslední pravé části začne stavět už příští rok.
Odjezdová hala se pročistí. „Budou zde po dohodě s ČD pouze pokladny. Prostor bude lépe osvětlený, znovu jej obložíme mramorem," popsal Vrzal. Ve vchodu na první nástupiště budou automatické dveře na fotobuňku, aby do dvorany netáhlo.
Služby související s potravinami se přesunou do levého křídla. Půjde o rychlé občerstvení, samoobsluhu či prodej pečiva. „Chceme, aby to byly kvalitní značky a dodavatelé, už s nimi jednáme," řekl Vrzal. Ožít má i bývalá kavárna Secese, z níž má být restaurace. I pro ni již BNSD shání provozovatele. Rozšíří se vchod na terasu restaurace a bude možné odtud vcházet do haly. V levém křídle budou nově lavičky.
Zázemí pro cestující se z levé části později přesune do pravé včetně čekáren. Nově se zde uvolní i prostory po Správě železniční dopravní cesty (SŽDC) a budou tu obchody či provozovny, které s potravinami nesouvisí. BNSD počítá i s opravou prvního nástupiště, což bude nejkomplikovanější část kvůli koordinaci s požadavky SŽDC.
Opravovat se má v budoucnu i budova za plotem u autobusového nádraží v Benešově ulici a plochy okolo. „Rádi bychom také postavili polyfunkční budovu v Nádražní u křižovatky s Husovou, abychom zarovnali uliční frontu," řekl Vrzal.
Otázkou je budoucí podoba Malé Ameriky a bývalého uhelného nádraží. BNSD tu chce stavět podle územního plánu byty. Už několik let ale trvá správní řízení, v němž se řeší památková ochrana lokality. „Kdybychom nemohli stavět, pronajímali bychom areál jako technicko-hospodářskou zónu a nebylo by to tam hezké," míní Vrzal.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.