Brněnský dopravní podnik se s koncem loňského roku rozloučil s posledními kloubovými autobusy Karosa B941 a v provozu už mu zbývá posledních 21 Karos novějšího typu. Společně s 29 kusy krátkých autobusů Karosa jsou tak posledními zástupci vozů nesoucí název české značky a zároveň posledními vysokopodlažními autobusy ve městě. Vyplývá to z informací, které zveřejnil portál Brněnská MHD. Podle mluvčí podniku Hany Tomaštíkové se bude letos koncem roku vyřazovat 20 autobusů.
Karos vyřazeného typu jezdilo v Brně 33, podnik je nakupoval od roku 1998 do roku 2001. První v provozu skončily již v roce 2009. Na rozdíl od ostatních vozidel část z nich ani neprošla generální opravou, jeden dokonce shořel. Loni dojezdilo posledních 12 vozů, které postupně nahradily nejnovější autobusy na plyn Iveco. Žádný z vozů podnik neprodal a nechal je všechny sešrotovat. Žádný nebyl zachován ani pro muzejní účely.
Letos má podnik v plánu koupit 20 krátkých autobusů, kloubové Karosy proto přežijí do příštího roku. Cestující se s nimi setkají nejčastěji na nočních spojích a na linkách, které obsluhují průmyslové oblasti. „Vyřazovat budeme letos autobusy až ke konci roku i proto, že zajišťujeme výluky kvůli obsluze dolního nádraží a kvůli uzavírce Zábrdovického mostu," uvedla Tomaštíková.
V současnosti jezdí v Brně tři typy nízkopodlažních kloubových autobusů od výrobců Solaris a Iveco. Autobusy Iveco jsou přitom nástupci českých Karos, vyrábějí se totiž v bývalém karosáckém závodě ve Vysokém Mýtě.
Z ulic letos mají letos zmizet také poslední vysokopodlažní trolejbusy, a to typy 14Tr a 15Tr, protože podnik nakoupí 25 kloubových parciálních trolejbusů. Nejdéle ve městě vydrží staré vysokopodlažní tramvaje i kvůli tomu, že jejich životnost je výrazně delší. U trolejbusů a autobusů činí obvykle deset až 15 let, výjimečně po generální opravě jezdí i déle.