Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) na žádost památkářů pozastavila v Brně plánovanou demolici stavědel z 19. století na vjezdu od Břeclavi. Památkáři se totiž v minulých dnech ozvali, když zjistili, že dvě stavědla čísel čtyři a pět mají jít k zemi při modernizaci sdělovacího a zabezpečovacího zařízení na hlavním nádraží. Podle Josef Skřivánka ze SŽDC ze Stavební správy východ má projektant najít jiné řešení stavby, aby stavědla mohla být zachována. Pokud by stavbaři stavědla zachovali, hrozí podle něj nemalé prodloužení výluky hlavního nádraží.
Zdůraznil že ve všech fázích stavebního řízení byly demolice schváleny, a to i památkáři. „Projektant by měl náhradní řešení navrhnout do konce tohoto týdne. Při případném novém řešení lze předpokládat nedodržení termínu ukončení prací letos v prosinci," uvedl Skřivánek.
Znamenalo by to prodloužení roční výluky hlavního nádraží, kvůli které musí dvě třetiny cestujících jezdit v Brně z jiných nádraží než z hlavního. V místech, kde jsou stavědla, má vést hlavní trasa kabelovodu a má zde fungovat dočasný příjezd na staveniště.
Stavědla jsou postavená z režných červených cihel a slouží od konce 19. století. Sloužila až do 7. prosince loňského roku k přestavování výhybek. Poté začala demontáž vnitřního zařízení a příprava na demolici.
Památkáři se podle serveru iDnes.cz snaží o zajištění památkové ochrany pro stavědla již několik let. Na ministerstvo kultury odeslali žádost, jež navrhovala ochranu pro všech pět stavědel a současně i uhelné nádraží a nedaleký areál Malá Amerika.
Úředníkům na ministerstvu se však udajně zdál soubor příliš velký, a proto jej rozdělili na dvě části. Jenže právě v tomto bodu nastal problém. Podle iDnes.cz získala v roce 2014 Malá Amerika památkvou ochranu, druhá složka - obsahující stavědla - však ne. Památkáři na chybu přišli až těsně před demolicí.
Podle památkářů jsou nyní stavědla v evropském i světovém kontextu raritou a zaslouží si zachování jako součást většího celku se zasypanými viadukty, které v minulosti sloužily jako uhelné nádraží a zázemí výtopny parních lokomotiv. V současnosti je památkově chráněná nádražní budova s poštou.
Již několik let trvá proces prohlašování skladu Malá Amerika s viadukty přes Hybešovu a Křídlovickou za památku. Stavědla však nejsou výslovně jako součást souboru jmenována.