Povánoční výprodeje i zasílání nevhodných vánočních dárků zpět prodejcům zvyšují podle odhadu přepravní společnosti GLS objem přepravovaných balíků v ČR během ledna zhruba o 30 %. Počet tzv. vratek každoročně stoupá v souvislosti s rostoucími předvánočními útratami Čechů v internetových obchodech. Ty se během loňských Vánoc vyšplhaly až na rekordních 45 miliard korun. GLS jen během prvních dvou pracovních dní nového roku na svém portálu e-Balík odbavila o 52 % více odesílaných balíků než v předchozím roce.
Pro balíkové přepravce je tradičně nejnáročnějším časovým úsekem v roce předvánoční období. Ani poté je však nečeká chvíle klidu. Ještě před koncem roku se do přepravní sítě dostávají první nechtěné vánoční dárky, jejichž počet po Silvestru výrazně stoupá.
„Vracení vánočních dárků se podle našeho kvalifikovaného odhadu zvýšilo oproti předchozímu roku o desítky procent. Jen na portálu e-Balík, jehož prostřednictvím mohou právě spotřebitelé a jiní příležitostní odesílatelé odesílat vratky třeba i z gauče, jsme od začátku ledna zaznamenali meziroční nárůst zásilek o 52 %,“ uvádí Pavel Včela, ředitel GLS Česká republika. „I po skončení Vánoc tak musíme vždy počítat nejen s výprodeji, ale i s vratkami, a kapacitně jim přizpůsobit provoz i počty nasazených pracovníků,“ dodává.
Pro zboží zakoupené v e-shopech platí dle zákona standardní dvoutýdenní lhůta, během které jej lze vrátit prodejci bez udání důvodu. Podle dTest, největší spotřebitelské organizace v České republice, internetoví prodejci často v rámci předvánočního konkurenčního boje tuto lhůtu prodlužují nad zákonný rámec.
Vracení zboží v delší lhůtě ale může pro zákazníka znamenat i přísnější podmínky, které musí splnit. Typicky se jedná o neporušení původního obalu nebo visaček. Spotřebitel by měl v každém případě vyrozumět prodávajícího o tom, že využívá svého práva odstoupit od smlouvy (tedy práva vrátit zboží), například prostřednictvím e-mailu nebo vyplněním online formuláře.
Češi utratili v roce 2018 v českých e-shopech podle Asociace pro elektronickou komerci rekordních 135 miliard korun, tedy o 17 % více než 115 miliard korun z předchozího roku. V loňském předvánočním období (od 1. října do 23. prosince) zaplatili Češi tuzemským internetovým prodejcům rekordních 45 miliard korun, což je 7 miliard korun více než v roce 2017.
Podle průzkumu společnosti STEM/MARK plánovali Češi před posledními Vánocemi pořídit dárky v průměru za 6 tisíc korun. Reálně vynaložená částka ale ve skutečnosti v mnoha případech plánovanou sumu převyšovala.