Moravská galerie zažila úspěšný rok. Přestože uzavřela dvě hlavní expozice v Místodržitelském paláci a Uměleckoprůmyslovém muzeu, návštěvnost za rok 2018 byla stále vysoká. Zásluhu na tom má především výstava Paneland, kterou zhlédlo na 27 tisíc lidí. V roce 2019 počítá Moravská galerie se zásadními změnami, v Místodržitelském paláci se otevře nová expozice věnovaná 19. století a Uměleckoprůmyslové muzeum čeká rekonstrukce a radikální proměna interiéru i nádvoří budovy.
Moravskou galerii navštívilo v loňském roce 131 292 osob. Návštěvnost po rekordních číslech z roku 2017 (kdy do Moravské galerie zavítalo na 140 tisíc lidí) mírně klesla, což je ovšem důsledek uzavření stálých expozic v Místodržitelském paláci a Uměleckoprůmyslovém muzeu, které se dočkají kýžené rekonstrukce.
Nejvýraznějším počinem Moravské galerie byla výstava Paneland: Největší československý experiment, která připomněla počátky panelové výstavby a ukázala, jak na fenomén sídlišť pohlíží současné umění. O výstavu byl enormní zájem, navštívilo ji 26 979 osob. Druhou nejnavštěvovanější výstavou Moravské galerie bylo Mezinárodní bienále grafického designu, které bylo poprvé koncentrováno do jedné budovy – Uměleckoprůmyslového muzea, což prezentaci aktuálních trendů v grafickém designu velmi prospělo. Bienále, jež se skládalo z Mezinárodní přehlídky a sedmi doprovodných výstav, navštívilo 12 120 osob.
V roce 2018, době velkolepých oslav stoletého výročí založení Československa, připravila Moravská galerie významný a velmi náročný výstavní projekt také v Místodržitelském paláci. Na výstavě Josef Šíma: Cesta k Vysoké hře jsou prezentovány plátna, kresby i grafiky z českých i francouzských galerií, k výstavě vyšel také obsáhlý katalog mapující Šímovo působení v umělecké skupině Vysoká hra. Důležitým počinem na poli uměleckohistorickém byla rovněž výstava 1968:computer.art, která připomněla zrod počítačového umění a také průkopnickou úlohu Jiřího Valocha.
Rok 2019 bude pro Moravskou galerii ve znamení proměny klíčových stálých expozic v Uměleckoprůmyslovém muzeu a Místodržitelském paláci. Galerie tak naváže na rekonstrukci Pražákova paláce, kde prezentuje expozice nového a moderního umění ART IS HERE v souladu s dalšími formami zprostředkovávajícími umění, ať už je to Artotéka – půjčovna současného umění, knihovna, dětská herna nebo otevřené depozitáře.
„Právě teď vstupujeme do nového období – realizujeme velké množství změn, na které jsme se dlouho připravovali. Jde o modernizaci Uměleckoprůmyslového muzea, novou stálou expozici designu, expozici starého a užitého umění a zviditelnění Rodného domu Josefa Hoffmanna. Systematicky rozšiřujeme naše silné stránky – pracujeme na edici Junior, daří se nám oslovovat širší veřejnost, což souvisí také s nárůstem platících návštěvníků. Důležitým cílem je samozřejmě také získávání prostředků na provoz a akvizice,“ dodává ředitel Moravské galerie Jan Press.
Uměleckoprůmyslové muzeum bude po ukončení výstavy Jiří Kuhnert: Sketch the Dream na rok a půl uzavřeno, otevře se na podzim roku 2020 s novou expozicí designu a výstavou předního českého designéra Jiřího Pelcla. Už na podzim tohoto roku se otevře první část obnovené expozice umění 19. století v Místodržitelském paláci.